وکیوم فرمینگ و کاربرد آن در صنعت

وکیوم فرمینگ و کاربرد آن در صنعت

وکیوم فرمینگ و کاربرد آن در صنعت

استفاده از دستگاه وکیوم فرمینگ یکی از روشهای حرفه ای برای شکل دهی مواد پلاستیکی و مواد سلولزی برای تبدیل کردن آنها به بسته بندی است. دستگاه های وکیوم فرمینگ به شکلی طراحی شده اند که محصول نهایی آنها تابع قالب استفاده شده در دستگاه است. بنابراین یک دستگاه با توجه به اندازه خود، توانایی شکل دهی به قالب های مختلف را دارد، اما این شکل دهی به اندازه قالب و اندازه میز دستگاه وابسته است.

شرکت های زیادی تمایل به استفاده از دستگاه وکیوم فرمینگ دارند. بنابراین در این مطلب ابتدا مختصری در مورد این دستگاه و کاربرد آنها صحبت خواهیم کرد و در نهایت دو نوع معروف آنها را معرفی می کنیم.

  وکیوم فرمینگ به چه صورت است؟

وکیوم فرمینگ یعنی استفاده از خلاء برای شکل دهی مواد مختلف. اصولا در این روش خبری از استفاده از حرارت نیست و شکل دهی مواد تحت فشار و خلاء انجام می گیرد. ساده ترین و ابتدایی ترین مورد استفاده از این روش، خم کردن چوب و پلاستیک در اندازه های مشخص و از پیش تعیین شده است. بنابراین بدون دخالت گرما یا هر روش دیگری، تنها این عامل وکیوم است که منجر به حرکت ماده اولیه یا متریال شده و آن را مانند قالب اولیه شکل دهی می کند.

مزیت وکیوم فرمینگ این است که شکل دهی متریال و ماده اولیه به هیچ عامل خاصی وابسته نیست. از طرفی دیگر در این روش استفاده از مواد خطرناک وجود ندارد و بیشتر کارهای آن به صورت فیزیکی انجام می گیرند. البته ایرادی که به این روش وجود دارد این است که نسبت به سایر شیوه های تولید مواد بسته بندی بیشتر به زمان نیاز دارد و به همین دلیل سرعت تولید آن کمتر است.

وکیوم فرمینگ پلاستیک

دستگاه وکیوم فرمینگ پلاستیک از معروفترین و پرکاربردترین دستگاه‌های انجام خدمات وکیوم فرمینگ است. این دستگاه ها به صورت تخصصی برای شکل دهی پلاستیک ها طراحی و ساخته شده اند. پلاستیک، پلی پروپیلن، پلی استایرن و پی وی سی موادی هستند که با کمک این دستگاه ها شکل دهی می شوند. البته در این روش استفاده از چسب فرمینگ ضروری است، زیرا در برخی از آنها خبری از حرارت نیست و چسب به عنوان ماده نگهدارنده عمل می‌کند.

دستگاه ترموفرمینگ چیست؟

دستگاه بسته بندی وکیوم یک محفظه ای

 یک نمونه معروف از این دستگاه هاست که اندازه کوچکی دارد و به عنوان یک دستگاه پرتابل و متحرک به کار گرفته می شود. در این دستگاه ماده پلاستیکی اولیه در قسمت محفظه دستگاه قرار داده می شود و بر روی آن یک پوشش منعطف قرار می گیرد. همزمان که پمپ مکنده دستگاه فعال می‌شود، هوای داخل میز هم خارج شده و پوشش پلاستیکی به ماده اولیه فشار وارد می کند. فشار به وجود آمده به مرور زمان باعث شکل‌دهی ماده اولیه شده و ماده اولیه به صورت قالب تغییر شکل می یابد.

مقاله مرتبط : دستگاه بسته بندی وکیوم یک محفظه ای 

وکیوم فرمینگ چوب

 این دستگاه ها برای کار بر روی چوب طراحی شده اند و کار اصلی آنها شکل دهی مواد سلولزی هستند. در برخی از مدل‌های این دستگاه‌ها شاهد استفاده از یک چسب نگهدارنده هستیم و در برخی از آنها حرارت یک عامل محرک است. بنابراین چوب استفاده شده در این دستگاه ها باید از قبل به چسب فرمینگ آغشته شود. چسب فرمینگ یک ماده شیمیایی دو زمانه است که در اثر حرارت فعال می شود و بعد از سرد شدن به شدت سخت می شود.

 روال کار در وکیوم فرمینگ چوب

 به این صورت است که یک قالب بر روی میز دستگاه گذاشته میشود و نمونه چوبی بر روی آن قرار می گیرد. روی نمونه کار یک پوشش پلاستیکی منعطف قرار گرفته و همزمان به آن حرارت داده می‌شود. حرارت هم باعث نرمتر شدن بافت سلولزی چوب می شود و از طرف دیگر چسب فرمینگ استفاده شده را فعال می کند. با روشن شدن پمپ مکنده، فشار پوشش پلاستیکی باعث شکل دهی نمونه چوب شده و بعد از سرد شدن آماده استفاده است.

وکیوم فرمینگ روش خوبی برای شکل دهی مواد پلاستیکی و مواد چوبی است. این روش به عنوان یک روش ارزان و ایمن شناخته می شود، اما باید قبول کنیم که سرعت آن نسبت به دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ کمتر است و کاربرد آن هم محدود تر است.

مقاله مرتبط : دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ

 برای آشنایی بیشتر با این دستگاه ها و انتخاب دستگاه متناسب با محصول خود می توانید از شماره های درج شده در وبسایت در قسمت ارتباط با ما استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

97 − = 89