وکیوم فرمینگ و کاربرد آن در صنعت

وکیوم فرمینگ و کاربرد آن در صنعت

وکیوم فرمینگ یکی از ابزارهای فوق العاده شکل دهی در صنعت است که می‌تواند در نقش‌های متفاوتی خود را نشان دهد و در بسته بندی‌های مختلف به کار گرفته شود. این فرآیند تا حدود زیادی به فرآیند ترموفرمینگ شباهت دارد و در بسیاری از موارد نقش آنها به یکدیگر شبیه است. البته تفاوتهایی هم بین  نحوه عملکرد دستگاه وکیوم فرمینگ و دستگاه ترموفرمینگ وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

 اما در این مطلب ابتدا به سؤال وکیوم فرمینگ چیست پاسخ می‌دهیم و سپس در مورد دستگاه و نحوه استفاده از این فرایند بحث خواهیم کرد.

وکیوم فرمینگ چیست؟

 وکیوم فرمینگ یک واژه انگلیسی معادل با Vacuum Forming است که به معنی شکل دهی به کمک خلأ می باشد. در این دستگاه ها ایجاد وکیوم یا همان خلأ بخش مهمی از انجام کار است و در کنار آن نرم کردن ماده اولیه و شکل دهی آن هم انجام می‌گیرد. بنابراین در این فرآیند شاهد استفاده همزمان از دو نیروی شکل‌دهنده که یکی از آنها حرارت و دومی خلأ است، می باشیم.

با این تفاسیر می‌توانیم تعریف خود را از وکیوم فرمینگ بیشتر بسط دهیم و آن را به عنوان یک تعریف تخصصی معرفی کنیم. «فرایند وکیوم فرمینگ یک فرایند شکل دهی است که ابتدا به کمک حرارت ماده اولیه نرم می‌شود و سپس به کمک وکیوم فرآیند شکل دهی آن انجام می‌گیرد». این روش در تولید  وسایل بسته بندی و حتی وسایل بازی کودک نقش مهمی دارد و بیشتر بر روی پلاستیک‌ها و پلیمرها استفاده می‌شود.

 

کاربرد در صنعت

 شاید برای شما جالب باشد که وکیوم فرمینگ چه کاربردی در صنعت دارد. اگر مطلب مربوط به دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ را مطالعه کرده باشید، می دانید که حرارت و ایجاد فشار منجر به تولید چه تجهیزاتی می‌شود. این تجهیزات شکل‌های خاصی می‌گیرند که نقش‌های متفاوتی برای آنها وجود دارد. این نقش‌ها عبارتند از:

  • تولید وسایل و تجهیزات بسته بندی برای مواد غذایی
  • تولید وسایل یکبار مصرف با استفاده از مواد پلاستیکی و گیاهی
  • تولید وسایل و تجهیزات برای بسته بندی مواد غیر خوراکی
  • تولید وسایل و تجهیزات بسته بندی برای قطعات یدکی خودرو
  • تولید بسته بندی برای مواد شوینده و عرضه آنها به بازار
  • تولید بسته بندی برای نگهداری و ذخیره مواد اولیه به منظور جلوگیری از افت کیفیت آنها.

آشنایی با دستگاه وکیوم فرمینگ

دستگاه وکیوم فرمینگ ابزاری است که این فرآیند را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی می‌کند. این دستگاه از چند بخش تشکیل شده است که یک بخش حرارتی به عنوان کوره، یک پمپ به عنوان پمپ وکیوم، یک بخش ورودی و یک بخش خروجی دارد. مواد اولیه به صورت نوار پلاستیکی وارد دستگاه و به قسمت میز دستگاه می‌شود. بر روی میز دستگاه یک قالب همانند شکل یک عروسک یا شکل اولیه ظروف یکبار مصرف گذاشته می‌شود.

 به صورت همزمان کوره دستگاه وکیوم فرمینگ روشن می‌شود. روشن شدن و گرم شدن فضای داخلی کوره و از طرف دیگر وارد شدن مواد اولیه به این فضا، باعث نرم شدن و شکل پذیری آن می‌شود. از طرف دیگر پمپ وکیوم هوای داخل میز را تخلیه می‌کند و نوعی نیروی کششی برای شکل دهی ماده اولیه به وجود می‌آورد. بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، شکل به دست آمده سرد و امکان جداسازی آن از قالب وجود دارد. در نهایت با باز کردن محفظه دستگاه می‌توان شکل مورد نظر را برداشت.

 

خرید دستگاه وکیوم فرمینگ

موضوع مهم بعدی، خرید این دستگاه است. در مورد خرید این دستگاه‌ها چند نکته مهم وجود دارد. اولاً مدل‌های مختلفی از این دستگاهها در بازار هست که کار کرد آنها با یکدیگر متفاوت است. از طرفی دیگر برندهای مختلفی در تولید این دستگاه نقش دارند که این موضوع هم به عنوان وجه تمایز آنها شناخته می‌شود. در نظر گرفتن نحوه حرکت کوره دستگاه و همچنین روش اعمال حرارت به ماده اولیه فاکتور مهم دیگری در انتخاب این دستگاه‌ها به شمار می‌آید.

پس اگر به فکر راه اندازی یک کارگاه بسته بندی هستید و می‌خواهید از دستگاه وکیوم فرمینگ استفاده کنید، در وهله اول باید تصمیم بگیرید که کارگاه شما در چه اندازه‌ای است و اندازه دستگاه باید به چه صورت باشد. همچنین مواد اولیه و نحوه کار دستگاه هم در انتخاب شما اهمیت بسیاری دارد. اگر بتوانید جنبه‌های مختلف خرید خود را کنترل کنید، مطمئن باشید که می‌توانید یک دستگاه با کیفیت و با کارایی بالا پیدا کنید.

 فرایند وکیوم فرمینگ روشی ایمن و آسان برای تولید ظروف یکبار مصرف و به طور کلی ظروف بسته بندی است. امکان اجرایی کردن این پروژه در فضاهای مختلف وجود دارد و نیاز به تجهیزات پیچیده و سخت ندارد. البته آشنایی شما با دستگاه و نحوه مناسب استفاده از آن به بالا رفتن بازدهی کار دستگاه کمک می‌کند. پس اگر انتخاب شما استفاده از فرآیند وکیوم فرمینگ است، با کارشناسان ما در گروه طرسام در تماس باشید و ابهامات خود را مطرح کنید.

شاید مطالب زیر برایتان جالب باشد :

دستگاه کارتنینگ 

دستگاه اسکین پک

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

95 − 89 =