همه چیز در مورد دستگاه بلیستر

همه چیز در مورد دستگاه بلیستر

دستگاه بسته بندی بلیسترینگ

بلیسترینگ یا در اصطلاح تاول ، به ایجاد حفره های کوچک بر روی ورق پلاستیک نازک اطلاق میگردد .از این نوع بسته بندی بیشتر برای محصولات دارویی مانند قرص،کپسول ،ویال و … و محصولات مواد غذایی برای آبنبات ، آدامس ، اسمارتیز و… دیگر محصولات بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار میگیرد . استفاده از دستگاه بسته بندی بلیسترینگ یکی از کم هزینه ترین روشهای بسته بندی است. در عین حال فضای مناسبی را برای ماندگاری مناسب برای محصولات ایجاد می نماید دستگاه بلیستر تمامی عملیات بسته بندی در این دستگاه از قبیل ساخت ظرف و قرار دادن محصول در داخل ظروف ، درب بندی ، برش و جدا سازی بسته ها از یکدیگر در یک مکانیزم به هم پیوسته و با سرعت بالا بدون دخالت عامل انسانی صورت می گیرد که نتیجه آن یک بسته بندی بهداشتی و ارزان و با تیراژ بالا و استفاده از حداقل نیروی انسانی می باشد .

طراحی این دستگاهها بیشتر به صورت بالکنی balcony design)) است . در این نوع طرح استفاده بهینه از فضا ، روئیت تمامی مکانیزم های دستگاه توسط اپراتور ، دسترسی آسان و سهولت در سرویس کاری و تنظیمات و تعویض قطعات ، تغذیه آسان مواد اولیه در دستگاه دیده شده است .
نحوه بسته بندی مواد دارویی و به طور ویژه قرص یا کپسول در این دستگاه باعث شده است که به یک قسمت جدا نشدنی در شرکت دارویی تبدیل شود .
بیشتر طراحان در چند سال اخیر تلاش خود را بر این موضوع قرار داده اند که علاوه بر افزایش سرعت و کیفیت محصول تولیدی دستگاه را از حالت ثانویه خارج نمایند و خریدار با خرید دستگاه محدود به تولید یک نوع محصول نباشد . لذا بیشتر دستگاههایی که در حال حاضر در اقصی نقاط جهان تولید و تحویل خریداران میگردد تک بعدی نمی باشند و به خریدار امکان تولید محصولات متنوع تنها با تعویض نمودن تعدادی از قطعات را می دهند .

نمونه محصولات دستگاه بلیستر

تصویر نمونه ای از محصولات تولیدی توسط دستگاه بلیسترینگ

 حال نکته ای که میخواهیم بدانیم این است که این دستگاه چگونه کار میکند و آیا خواسته و نیازهایی که من تولید کننده برای محصول نهایی خود دارم را این دستگاه میتواند انجام دهد .

دستگاه بلیستر چگونه کار می کند ؟
همانطور که در مباحث قبل توضیح داده شد دستگاه بلیستر به صورت تمام اتوماتیک و به صورت افقی و با عملکرد الکترومکاپنوماتیک کار میکند .
مواد اولیه مصرفی برای هر کدام از قسمتهای دستگاه در زمان طراحی بر اساس گزینه های مختلفی از قبیل : در تماس با محصول بودن ، حرارت ، سبکی ، فشار ، کشش و غیره انتخاب شده اند . در هر قسمتی از دستگاه که نیاز به اعلام اخطار به اپراتور می باشد سنسورهای چشمی قرارداده شده است که بر اساس تعاریف مربوطه وظیفه اعلام اخطار به اپراتور را دارند .
اگر میخواهید محصولات کوچکی مانند قرص و کپسول و یا محصولاتی در این رنج را تولید نمایید ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز را در دستگاه قرار دهید که شامل فیلم (ورق پلاستیکی ) برای ظرف ، ورق فویل برای درب و محصول مورد نظر .

مطالب پیشنهادی : مزیت های شرکت طرسام به عنوان یک شرکت دانش بنیان

 

فیلمی که معمولا در این نوع دستگاهها بیشتر رایج است برای ظرف فیلم از جنس PVC و برای درب از نوع آلومینیوم روکش دار یا PAPE می باشد .
فیلم PVC مصرفی معمولا با ضخامت 250 میکرون و به عرض 250 میلی متر و فیلم درب PAPE با ضخامت 20 میکرون و به عرض 250 میباشد . خریداران این دستگاهها دغدغه ای برای تهیه مواد اولیه این دستگاهها را ندارند زیرا تولید کنندگان زیادی در این زمینه فعالیت دارند و این مواد را با جنسها ، رنگها و ضخامتهای مختلف تولید مینمایند .
فیلم ظرف را بر اساس وزن مناسب در داخل محور مربوطه در دستگاه قرار دهید . این محورها به صورت پنوماتیکی فیلم را در جای خود ثابت نگه میدارد . بر اساس پلاک راهنمای روی دستگاه فیلم را از مسیرهای مشخص شده عبور دهید . زمانی که میخواهید دستگاه را استارت نمایید باید از قبل هیتر ها گرم شده باشند پس چون هیتر ها را قبل از استارت گرم کرده ایم دستگاه را استارت میکنیم .

اجزای دستگاه بلیستر اجزای دستگاه بلیستر

فیلم وارد هیتر پیش گرم میشود و بر اساس حرارت تعریف شده نرم و آماده فرم گیری میشود .پس از عبور فیلم به داخل قالب فرم بر اثر فشار وکیوم این فیلم به داخل حفره ها کشیده و شکل ظرف را به خود میگیرد .

حالا ظرف آماده شده و باید توسط محصول پر شود ظرفهای آماده شده به سمت سیستم پرکن هدایت میگردند . مکانیزم پرکنی که برای قرص استفاده میشود با پرکن کپسول متفاوت است .
پرکن قرص :
پرکن قرص بصورت براش می باشد .زمانی که قرصها در مخزن اصلی ریخته میشود توسط سیستم ویبراتور به سمت نازل خروجی هدایت میگردند در این مسیر قرصهای خورد شده و گرد آن از محصول جدا میشود . نازل قرصها را بر روی فیلم ظرف تخلیه میکند و با حرکت چرخشی براشها این قرصها در داخل ظرف قرار میگیرند .

پرکن کپسول :

این نوع پرکن بر خلاف پرکن قرص باید به صورت مرتب و در جهت تعریف شده وراد ظرف گردد برای این منظور کانالی برای آن طراحی گردیده است که بعد از ورود کپسولها به داخل کانال دقیقا در راستای ظرف به داخل آن میافتد . این کانالها بر اساس ابعاد و شرایط کپسول قابل جابه جایی می باشد .
ظرف از محصول پر شد در ایستگاه بعد توسط فیلم درب روی ظرف دوخته و توسط بچ نامبر اطلاعات تولیدی محصول بر روی آن درج میشود سپس سیستم برش محصول را از فیلم جدا و در نهایت محصول نهایی از دستگاه خارج میگردد .

قابلیت های دستگاه بلیستر در یک نگاه

از قابلیت های دستگاه بلیستر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– تنظیم آسان دستگاه برای سایزهای مختلف محصول در کوتاهترین زمان ممکن .
-امکان بسته بندی محصول به روش ALU-ALU
-دارای مکانیزم اتصال آسان شروع و پایان دو فیلم ظرف جهت کاهش ضایعات .
-امکان نصب دوربین (Vision camera) جهت چک کردن محصول و ریجکت نمودن محصول معیوب در انتهای خط
-مجهز به سیستم پیش گرم تخت (حرارت دهی مستقیم) تماسی با عملکرد کاملا مکانیکی به صورت رفت و برگشتی .
– فرم دهی به صورت تخت با قابلیت تعویض آسان و عملکرد کاملا مکانیکی و با فرم گیری از طریق دمش باد .
– قابلیت نصب انواع فیدر قرص و کپسول (universal & brush box) .
-سیستم سیلینگ با قابلیت دوخت دهی به صورت روتاری و امکان تعویض آسان قالب .
– قابلیت درج تاریخ بر روی بسته ها در محل مشخص شده و امکان تعویض آسان حروف (امباسینگ)
– طراحی برش به صورت زیگزاگی چهت استفاده بهینه از فضای فیلم مصرفی و کم کردن ضایعات دستگاه به کمترین مقدار .
– امکان پرفراژ نمودن بسته بلیستر در صورت نیاز .
– مجهز به سیستم ریجکت محصول معیوب توسط عمل وکیوم و سورتر انتهایی خط به همراه کانوایر تخلیه محصول .
– برخورداری از سیستم ایندکس سروو موتور در قسمتهای اصلی دستگاه با دقت و سرعت بسیار بالا
– امکان کنترل و تنظیمات بسیار ساده و نمایش تیراژ تولیدی در صفحه نمایشگر لمسی دستگاه که یک صفحه HMI به اندازه 7 اینچ است و از زبانهای مختلف از جمله فارسی و انگلیسی پشتیبانی میکند .سیستم کنترلی این پنل توسط plc است و تمامی تنظیمات را به صورت اعداد و تصاویر و اخطارها برای سهولت کار اپراتور برای کار با دستگاه به نمایش در می آورد

برترین مزیت دستگاه بلیسترینگ

بزرگترین و اصلی ترین مزیت دستگاه بسته بندی بلیسترینگ امکان اتصال آن در کنار دستگاه کارتونینگ است . این موضوع از جهات مختلفی برای صنایع داروسازی اهمیت دارد . در وهله اول قرار گرفتن این دو دستگاه در کنار یکدیگر باعث میشود که دخالت نیروی انسانی و اپراتورها به حداقل رسیده و کیفیت کار در بالاترین سطح ممکن باشد . در حالت دوم سرعت بسته بندی مواد به طرز چشمگیری افزایش می یابد و تولید کنندگان با خاطری آسوده میتوانند به سفارش مشتریان خود پاسخگو باشند .

چنانچه در مورد دستگاه بلیستر سوالی دارید می توانید از بخش تماس با ما استفاده کرده و با کارشناسان ما صحبت کنید. 

شاید برای شما جالب باشد :

عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه بلیستر 

مزایای دستگاه بسته بندی بلیستر


در آخر شما را به تماشای فیلم عملکرد این دستگاه دعوت می نماییم

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 12 =