ساخت دستگاه ترموفرمینگ و اصول اولیه حاکم بر آن

ساخت دستگاه ترموفرمینگ و اصول اولیه حاکم بر آن

احتمالاً فرآیند ساخت دستگاه ترموفرمینگ برای شما جالب به نظر برسد و به درک شما از عملکرد دستگاه و اصول اولیه حاکم بر آن کمک کند. همه ما می دانیم که این دستگاه‌ها بر مبنای استفاده از حرارت و شکل دهی مواد پلاستیکی و مواد پلیمری عمل می‌کند. این اعمال حرارت منجر به سست شدن پیوند بین مولکولی در ساختار مواد اولیه و متریال ها شده که در نهایت تبدیل به محصولاتی مانند ظروف یکبار مصرف و ظروف نگهداری مواد غذایی می‌شود.

بنابراین در مرحله اول بخش‌های مختلف این دستگاه‌ها را معرفی خواهیم کرد و در مورد ساخت دستگاه ترموفرمینگ صحبت می‌کنیم. در نهایت بر اصول اولیه آنها هم مروری خواهیم داشت.

 

موارد استفاده شده در ساخت دستگاه ترموفرمینگ

 

دستگاه  بسته بندی ترموفرمینگ همانند هر دستگاه دیگری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به عنوان یک ماشین پیشرفته عمل می‌کنند. هر کدام از این بخش‌ها وظیفه خاصی بر عهده دارد و مشخص می‌کند که دستگاه باید چه کاری را انجام دهد. بنابراین بخش‌های مختلف که در ساخت دستگاه ترموفرمینگ به کار می‌روند عبارتند از:

موتور و گیربکس

موتور به عنوان عامل محرکه اصلی در این دستگاه‌ها عمل می‌کند و وظیفه آن حرکت دادن دستگاه و بخش‌های مختلف دستگاه است. گیربکس هم به عنوان سیستم کنترل حرکت دستگاه و مشخص کردن سرعت چرخش بخش‌های مختلف مانند جک‌های پنوماتیکی است.

جک‌های پنوماتیکی

جک‌های پنوماتیکی وظیفه حرکت دادن در کوره اصلی دستگاه را برعهده دارند و به نوعی بخشی از قسمت‌های حرکتی دستگاه را در جهت‌های مختلف حرکت می‌دهند. برای درک این جکها می‌توانید دستگاه بسته بندی وکیوم یک محفظه ای را در نظر بگیرید که جک‌های پنوماتیکی وظیفه بلند کردن درب محفظه را بر عهده دارند.

صفحه کنترل یا کنترلر

ابزاری الکتریکی و دیجیتالی است که در اختیار اپراتور دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ قرار می‌گیرد و به کمک آن کنترل بخش‌های مختلف مانند سرعت دستگاه، درجه حرارت محفظه دستگاه و همچنین میزان مکش در دستگاه‌های پرس وکیوم را بر عهده دارد.

المنت‌های سرامیکی و اینورترها

المنت‌ها وظیفه تولید جریان حرارت برای کار دستگاه را بر عهده دارند و اینورتر ها به عنوان مبدل در این دستگاه عمل می‌کنند. استفاده از این قسمت‌ها در ساخت دستگاه ترموفرمینگ به منظور ایجاد حرارت لازم برای شکل دهی متریال اولیه است. به خاطر داشته باشید که کنترل المنت‌های سرامیکی و اینورتر ها برعهده کنترلر است که توسط تکنسین دستگاه وارد می‌شود.

دماسنج‌ها و سنسورها

با وجود این که بخش‌های دیجیتالی متعددی در این دستگاهها وجود دارد، مشخص کردن میزان دما در داخل محفظه و همچنین حرارت ایجاد شده به هنگام شکل دهی مواد اولیه، برعهده دماسنج‌ها و سنسورها است. این دو قسمت تأثیر مهمی بر عملکرد دستگاه دارند و مانع از صدمه رسیدن به بخش‌های مختلف دستگاه می‌شوند.

روند ساخت دستگاه ترموفرمینگ

 

دستگاه ترموفرمینگ از یک اسکلت اصلی تشکیل شده است که به مانند شاسی خودرو عمل می‌کند و سایر قسمت‌ها بر روی آن نصب می‌شود. اسکلت اصلی دستگاه از جنس فلز است و ممکن است شرکت‌ها برای متحرک کردن دستگاه چند قطعه لاستیکی یا چرخ هم بر روی آن نصب کنند. در نهایت محل‌های مشخصی برای نصب قطعات مختلف در این شاسی در نظر گرفته شده است که قطعات محکم به آن وصل می‌شوند و سرانجام منجر به ساخت دستگاه ترموفرمینگ می‌شود.

اصول اولیه حاکم بر دستگاه ترموفرمینگ

 

دستگاه ترموفرمینگ برای راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، دستگاه ورق ساز ظروف یکبار مصرف، دستگاه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی و پلاستیکی و همچنین دستگاه ترموفرمینگ برای راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی از جنس نشاسته نمونه‌های مختلفی از این دستگاه‌ها هستند.

در ساخت دستگاه ترموفرمینگ باید به اصول اولیه آن یعنی استفاده از حرارت و خلاء برای شکل دهی ظروف یکبار مصرف توجه شود. بنابراین بخش مهمی از کار دستگاه به بخش کوره و محفظه وابسته است که تحت کنترل المنت‌های سرامیکی و اینورتر ها قرار دارند. موضوع مهم دیگر، قالب‌های فلزی برای شکل دهی مواد اولیه است. این قالب‌ها مشخص می‌کند که دستگاه در زمینه تولید چه محصولاتی به کار گرفته می‌شود و شکل نهایی این محصولات به چه صورت است. شروع کار دستگاه با روشن شدن محفظه شکل می‌گیرد. المنت‌های برقی و اینورتر ها باعث تولید حرارت می‌شوند که این حرارت مواد اولیه را نرم کرده و امکان شکل دهی آنها را فراهم می‌کند.

به عنوان آخرین نکته در ساخت دستگاه ترموفرمینگ توجه داشته باشید که هر کدام از این بخش‌ها نقش مهم و حیاتی در محصولات نهایی دارند. معمولاً شرکت‌های ایرانی کمی در زمینه تولید این قطعات فعالیت دارند و شرکت‌ها برای ساخت دستگاه مجبور به واردات برخی از قطعات از کشورهایی مانند آلمان و کره جنوبی و چین هستند. اگر شما هم می‌خواهید در مورد خرید دستگاه ترموفرمینگ یا ساخت دستگاه ترموفرمینگ اطلاعات بیشتری داشته باشید، حتماً با کارشناسان ما در گروه طرسام در ارتباط باشید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

63 + = 73