روش ترموفرمینگ و کاربرد آن

روش ترموفرمینگ و کاربرد آن

دستگاه‌های قالب گیری و تهیه قالب برای ظروف، با روش‌های مختلفی کار می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها روش ترموفرمینگ است. این روش از جهات مختلفی نسبت به سایر شیوه‌ها برتری دارد و کار با آن بسیار راحت است. اگر ادعا کنیم که در دستگاه‌های ترموفرمینگ واکنش شیمیایی خاصی انجام نمی‌شود و تنها بر مبنای تغییر فیزیکی مواد اولیه کار می‌کند، ادعای ما اشتباه نیست. شاید این موضوع برای شما جالب باشد که این دستگاه‌ها به چه شیوه‌ای کار می‌کنند و مبنای اصلی طرح ریزی آنها چیست.

 برای آشنایی بیشتر شما با روش ترموفرمینگ و نحوه استفاده از آن برای شکل دهی مواد مختلف، ابتدا روش ترموفرمینگ را بطور کلی معرفی می‌کنیم و سپس برخی از کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف را نشان خواهیم داد.

روش ترموفرمینگ چیست؟

 

روش ترموفرمینگ (Thermoforming) یک فرایند چند مرحله‌ای است که مراحل آن را می‌توان به کمک تحلیل واژه انگلیسی درک کرد. واژه فرمینگ (Forming) به معنی شکل دهی اجسام مختلف است که با کمک نیروهای مختلفی مانند فشار، خلأ و حرارت انجام می‌گیرد. بخش ترمو (Thermo) به معنی استفاده از انرژی حرارتی برای نرم کردن مواد اولیه و آماده سازی آن برای شکل دهی است.

زمانی که این دو واژه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تحت عنوان روش ترموفرمینگ شناخته می‌شوند، یعنی دستگاه مورد نظر ابتدا با کمک حرارت مواد اولیه را نرم کرده و سپس به کمک فرایندهایی مانند فشار و خلأ، امکان شکل دهی و شکل پذیری مواد اولیه را فراهم می‌کند. این روش از این جهت در صنعت اهمیت ویژه‌ای دارد که مواد اضافی چندانی در آن استفاده نمی‌شود و فرایند شکل دهی با دقت بسیار بالا و با بهترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.

نمونه ظروف بسته بندی ترموفرمینگ

 

کاربردهای روش ترموفرمینگ

 

با توجه به توضیحاتی که داده شد، زمان آن فرا رسیده که برخی از کاربردهای روش ترموفرمینگ را معرفی کنیم تا به شکل دقیق‌تر بدانید که این دستگاه‌ها در چه حوزه‌ای کاربرد دارند و چگونه میتوان به کمک آنها کسب درآمد نمود. البته هرکدام از این کاربردها دارای قالب‌های مختص به خود هستند که باعث می‌شود محصول نهایی ویژگی‌ها و قابلیت‌های مناسبی داشته باشد:

 

تولید ظروف یکبار مصرف

 

یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین وسایل ساخته شده با روش ترموفرمینگ، ظروف یکبار مصرف هستند که با مواد پلاستیکی و با فوم ساخته می‌شوند. این ظروف انواع مختلفی دارند که برخی از آنها به صورت لیوان و ظرف‌های در باز بوده و برخی نیز به صورت ظرف‌های دربسته و برای حمل بلند مدت مناسب هستند. روش به کار رفته برای هر کدام از این ظروف یکبار مصرف متفاوت است.

تولید ظروف یکبار مصرف

 

بسته بندی مواد غذایی

 

نسل جدید ظروف بسته بندی مواد غذایی از جنس پلاستیک هستند و باید از قالب‌های پیش ساخته برای آماده سازی آن‌ها استفاده شود. نوع بسته بندی‌ها و همچنین اندازه آنها با یکدیگر متفاوت است و این باعث می‌شود که قالب به کار رفته در میز دستگاه ترموفرمینگ با توجه به نوع محصول تغییر کند.

 

بسته بندی مواد دارویی

 

بسته بندی مواد دارویی در قالب‌های پلاستیکی و مواد pvc از جمله کاربردهای روش ترموفرمینگ است که سبک استفاده شده در آن با سبک‌های قبلی متفاوت است. به عنوان مثال برای آماده سازی بسته قرص‌ها، لازم است که قالب آنها به صورت حباب دار طراحی شود که این باعث تغییر قالب استفاده شده در میز دستگاه می‌شود.

 

ساخت استخرهای بزرگ

 

حتماً استخرهای بزرگ پلاستیکی که به عنوان استخر آب گرم استفاده می‌شوند یا از آنها برای آب تنی بچه‌ها کمک گرفته می‌شود دیده‌اید. این استخرها با کمک دستگاه ترموفرمینگ طراحی و ساخته می‌شوند و تمامی مراحل آنها با همین روش اجرا می‌شود. اگرچه نوع و اندازه دستگاه استفاده شده برای این استخرها متفاوت است، اما به طور کلی روش به کار رفته در آنها یکسان است.

 

تولید لاینر یخچال و فریزر

 

لاینر یخچال و فریزر ابزار بسیار مهمی برای مرتب کردن فضای داخلی آنهاست و به نوعی جاهای مختلف آن را با توجه به نیاز کاربران تقسیم می‌کند. یخچال‌ها به صورت بدنه‌های فلزی هستند که بخش داخلی آنها به کمک مواد عایق پوشش داده شده و سپس یک لاینر پلاستیکی یکپارچه بر روی آن قرار می‌گیرد. این لاینر های پلاستیکی به کمک دستگاه‌ها و روش ترموفرمینگ ساخته می‌شوند.

 

استفاده به عنوان قالب سه بعدی

 

آخرین موردی که به کمک دستگاههای ترموفرمینگ ساخته می‌شود، قالب‌های سه بعدی پلاستیکی هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی ساخته شده نقش‌های مختلفی به آنها واگذار می‌شود. این قالب‌ها ممکن است برای یک دستگاه پیچیده یا به عنوان یک ابزار اسباب بازی معمولی استفاده شوند.

نکته مهمی که در رابطه با روش ترموفرمینگ وجود دارد این است که اصول اولیه و کلی حاکم بر آنها یکسان بوده و همه آنها با یک روش خاص و منحصر به فرد انجام می‌گیرد. اما تفاوتی که در دستگاه‌های مختلف وجود دارد، ناشی از ابعاد آنها و همچنین تغییر قالب استفاده شده در میز دستگاه است. برای آشنایی بیشتر با این روش و دستگاه‌های آنها، سایر مطالب ما را دنبال کنید و سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگو باشند.
در ادامه شما را به خواندن و مشاهده مابقی مطالب دعوت می کنیم، با طرسام همراه باشید :

دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ

دستگاه بسته بندی بلیستر

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 7