بلیستر دارو چیست

بلیستر دارو چیست

بلیستر دارو چیست؟

 

در مطالب قبل دستگاه بلیسترینگ را به طور کامل معرفی کردیم و در مورد نقش آن در بلیستر دارو و همچنین بسته بندی آنها صحبت کردیم. بلیستر یک واژه انگلیسی به معنی حباب و تاول است و به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین روشها برای بسته بندی مواد دارویی و مواد غذایی استفاده می‌شود. بلیستر قرص معروف‌ترین کاربرد این دستگاه‌هاست که نمونه‌های مختلفی از آنها به صورت کپسول و قرص‌های معمولی در بازار وجود دارد.

 بلیستر دارو موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت و در انتها دستگاه بلیسترینگ را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم تا نقش این دستگاه در خط تولید شرکت‌های داروسازی را درک کنید.

توصیف فرایند بلیستر دارو

 

بلیستر یعنی بسته بندی یک کالا یا یک محصول خاص در داخل حباب‌های پلاستیکی به مانند قرص یا دراژه. این یک توصیف کلی برای فرایند بلیسترینگ است که تنها کاربرد آن را در دو حوزه بلیستر دارو و بلیستر مواد غذایی نشان می‌دهد. این در حالی است که انتظار از این دستگاه‌ها بسیار بالاتر بوده و در نقش‌های متفاوتی از آنها استفاده می‌شود. فقط کافی است که در دور و اطراف خود چرخی بزنید و نمونه‌های مختلفی از بسته‌بندی مواد غذایی و حتی بسته بندی تجهیزات الکترونیکی با این روش را ببینید.

 

نمونه بسته بندی بلیستر
نمونه هایی از بسته بندی کالاهای مختلف را با دستگاه بلیستر در عکس بالا مشاهده می کنید

 

یکی از بهترین امتیازاتی که بلیستر دارو دارد این است که شکل بسته بندی کاملاً با شکل مواد دارویی هماهنگ است. به عنوان مثال، بسته بندی استفاده شده برای قرص کپسول با بسته بندی استفاده شده برای قرص‌های معمولی تفاوت زیادی دارد. همین وضعیت در مورد بسته بندی مواد خوراکی و مواد غیر خوراکی هم وجود دارد و این یک قابلیت بسیار مهم برای آن محسوب می‌شود. به همین دلیل است که در بسیاری از شرکت‌های داروسازی شاهد استفاده از دستگاه بلیستر قرص هستیم که کاربرد بسیار وسیعی دارد.

مطلب پیشنهادی: با دستگاه بلیسترینگ بیشتر آشنا شوید

 

اهمیت بلیستر دارو

 

اگر روش‌های سنتی گذشته را برای بسته بندی داروها دیده باشید متوجه هستید که روش‌های مختلفی وجود دارد که حتی برخی از آنها نسبت به روش بلیسترینگ دارو راحت‌تر هستند. اما چرا شرکت‌های داروسازی روش بلیستر دارو و بلیستر قرص را ترجیح می‌دهند. در فرایند بلیسترینگ طراحی بسته بندی دارو به شکلی انجام می‌گیرد که کاملاً متناسب با نیاز شرکت‌های داروسازی است. نکته جالب‌تر این است که در انتهای خط بلیسترینگ امکان قرار دادن دستگاه چاپ هم وجود دارد که اطلاعات دارو را به طور کامل چاپ می‌کند.

پس با این تفاسیر بلیستر دارو را می‌توان بهترین و مناسب‌ترین روش موجود برای بسته بندی قرص‌ها و مواد دارویی در نظر گرفت. زیرا این روش از لحاظ بهداشتی یکی از بهترین روشهای ممکن است و نگرانی در مورد دخالت دست در این روش وجود ندارد. در ضمن مواد دارویی خارج شده از این دستگاه قابلیت ارائه به بازار را دارند و نیازی به تغییر در سطح آنها وجود ندارد.

 

معرفی مختصر دستگاه بلیسترینگ دارو

 

 اگر مطالب قبلی ما را دنبال کرده باشید، در یک مطلب (با دستگاه بلیسترینگ بیشتر آشنا شویم) به بررسی دستگاه بلیستر و عملکرد آن پرداختیم. می‌توان این دستگاه را تا حدود زیادی به دستگاه ترموفرمینگ شبیه بدانیم که مکانیزم عملکرد آنها برای تولید مواد بسته‌بندی یکسان است. البته به طور کلی در جریان بلیستر دارو امکان استفاده از دو روش وجود دارد:

  • بلیستر دارو گرم: در این روش همانند فرآیند ترموفرمینگ از جریان حرارت برای نرم کردن مواد اولیه استفاده می‌شود و در نهایت با ایجاد مکش یا فشار، ماده اولیه مانند قالب دستگاه تغییر می‌کند. این یکی از ساده‌ترین و رایج ترین روش‌های تولید مواد بسته‌بندی است که در خدمات ترموفرمینگ آن را به طور کامل توصیف کردیم و توصیه می‌کنیم که شما هم حتماً این مطلب را مطالعه کنید.
  • بلیستر دارو سرد: در این روش خبری از حرارت برای نرم کردن ماده اولیه نیست و تمام فرآیند تحت تأثیر فشار انجام می‌گیرد. این روش معمولاً با کمک چسب و مواد نگهدارنده انجام می‌گیرد . ماده اولیه در درون دستگاه تحت تأثیر فشار قرار می‌گیرد تا به شکل مورد نظر تغییر کند. عدم استفاده از حرارت باعث شده که این دستگاه‌ها به عنوان دستگاههای بهینه شناخته شوند، اما در هر صورت باید بپذیریم که کار آنها نسبت به دستگاه ترموفرمینگ سخت‌تر است.
خرید دستگاه بسته بندی بلیستر
دستگاه بسته بندی بلیستر

 

با توجه به توضیحاتی که داده شد، دستگاه بلیستر دارو می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. معیار انتخاب شما بیشتر بر مبنای نوع داروی تولیدی شرکت شما و هم چنین انتظاری که از دستگاه دارید انتخاب می‌شود. در هر صورت این دستگاه‌ها برای انواع داروهای خوراکی و حتی برای داروهای تزریقی کاربرد دارند و به عنوان یک دستگاه پرکاربرد و محبوب در خط تولید دارو و شرکت‌های داروسازی شناخته می‌شود.

اگر به فکر کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایند بلیستر دارو هستید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دستگاه بلیسترینگ به دست بیاورید از طریق شماره‌های درج شده در صفحه تماس با ما سؤالات خود را از کارشناسان گروه طرسام بپرسید تا به صورت تخصصی به آنها پاسخ دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + = 15