با دستگاه بلیسترینگ بیشتر آشنا شویم

با دستگاه بلیسترینگ بیشتر آشنا شویم

دستگاه بلیسترینگ Blister به عنوان ابزاری برای بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی، امروزه به یک بخش لاینفک تبدیل شده که در حفظ سلامت آنها نقش مهمی دارد. این دستگاه‌ها سرعت عمل بسیار بالایی دارند و کیفیت کار آنها بسیار مناسب است.

نکته بارز در مورد دستگاه های بلیسترینگ این است که به راحتی در کنار خط تولید به کار گرفته می‌شوند و فرآیند تولید و بسته بندی محصول را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

این موضوع باعث شده که صنایع مختلفی به فکر استفاده از دستگاه بلیسترینگ باشند و به همین دلیل در این مطلب به معرفی آنها و نحوه عملکرد دستگاه می‌پردازیم.

خرید دستگاه بسته بندی بلیستر
دستگاه بسته بندی بلیستر

دستگاه بلیسترینگ چیست؟

دستگاه بلیسترینگ یک دستگاه حباب ساز و بسته بندی است که روند بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی را به شکل مناسب و کاملاً بهداشتی انجام می‌دهند. این فرایند ممکن است به صورت شکل دهی حرارتی یا همان ترموفرمینگ انجام گیرد یا در برخی دیگر از این دستگاهها از تکنولوژی‌های سرد و به کمک فشار انجام می‌گیرد. این نوع بسته بندی مدل‌های مختلفی دارد که برخی از آنها به صورت کامل و یک حباب برجسته هستند و برخی نیز به صورت چند حباب در کنار هم بوده که بیشتر برای صنعت بسته بندی قرص به کار گرفته می‌شود.

دستگاه بلیسترینگ چیست؟

دستگاه بلیستر چگونه کار می‌کند؟

برای درک نحوه عملکرد دستگاه بلیسترینگ لازم است که کار آن را به چند مرحله تقسیم کنید. اولاً به خاطر داشته باشید که واژه بلیستر در زبان انگلیسی به معنی تاول و برآمدگی است که این خود یک دیدگاه مناسب و مثبت به شما می‌دهد:

  • گرم کردن یا هیتینگ: در این مرحله فیلم پلیمری یا همان فیلم نازک پلاستیکی تحت درجه حرارت بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا حالت انعطاف پذیری بالایی پیدا کند و امکان شکل دادن آن به شیوه‌های مختلف فراهم شود.
  • فرم دهی یا فرمینگ: در این مرحله لایه نازک گرم شده با کمک فشار هوای مثبت یا ایجاد وکیوم به شکل‌های مختلف فرم دهی می‌شود. در این مرحله فشار مکانیکی تأثیر چندانی ندارد و ایجاد مکش باعث می‌شود که لایه پلاستیکی نرم شده به داخل حفره‌ها حرکت کرده و فرم قالب اولیه را بگیرد.
  • پرکردن یا فیلینگ: در این مرحله حباب های ایجاد شده توسط دستگاه بلیسترینگ با استفاده از مواد دارویی مانند قرص‌ها، مواد غذایی مانند آدامس‌ها و دراژه ها، یا کالاهای دیگر مانند قطعات حساس خودرو و کامپیوتر پر می‌شوند و به طور کامل در فضای تعریف شده قرار می‌گیرد.
  • در بستن یا سیلینگ: در این مرحله یک لایه پلاستیکی یا بخشی از همان لایه پلاستیکی اولیه بر روی قسمت پایین حباب‌ها قرار گرفته و به صورت کامل بسته بندی می‌شود. در برخی موارد تنها از انرژی حرارتی برای انجام این کار استفاده شده و در برخی موارد از چسب بلیستر استفاده می‌شود.
  • برش یا کاتینگ: آخرین مرحله فرایند بلیسترینگ، برش دادن بسته‌های آماده شده است که با کمک یک بخش مخصوص انجام می‌گیرد. در این بخش مشخص می‌شود که اندازه هر کدام از بسته‌ها به چه صورت بوده و در نتیجه دستگاه به صورت منظم آنها را برش می‌دهد.

کاربردهای دستگاه بلیستر

دستگاه بلیسترینگ برای نقش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که مهمترین آن بسته بندی است. از آنجایی که بیشترین کاربرد این دستگاه‌ها مربوط به بسته بندی قرص و مواد دارویی هست، در بسیاری از منابع از آنها برای بلیستر قرص یاد می‌شود. اما به طور کلی کاربرد دستگاه‌های بسته شامل سه گزینه اصلی زیر است:

  • بلیستر دارو: مواد دارویی نباید در معرض هوای آزاد و اکسیژن قرار گیرند و این باعث می‌شود که فاسد شوند. فرایند بلیسترینگ مانع از رسیدن اکسیژن به این مواد دارویی شده و در نتیجه امکان خراب شدن و فاسد شدن آن‌ها کاهش می یابد. بلیستر دارو و بلیستر قرص نمونه اصلی این کاربرد هستند.
  • بلیستر مواد غذایی: نمونه‌های مختلفی از این کاربرد دستگاه بلیسترینگ موجود است که قابل لمس‌ترین آنها بسته بندی دراژه های شکلاتی و همچنین آدامس‌های خوراکی است که در قالب‌های مختلف و به صورت قرص‌های دارویی انجام می‌گیرد.
  • بلیستر کالا در صنایع حساس: برخی از قطعات حساس خودرو مانند حسگرها و همچنین قطعات حساس کامپیوتر نیاز به مراقبت ویژه و بسته بندی خاص دارند و به همین دلیل کارخانجات تولیدکننده آنها به سراغ روش بلیسترینگ می‌روند.

دستگاه بلیسترینگ نقش مهمی در فرایند بسته‌بندی محصولات و کالاهای مختلف دارند و از تأثیر شرایط محیطی بر روی آنها جلوگیری می‌کند. کار با این دستگاه‌ها بسیار راحت است و شرکت‌های مختلف به راحتی می‌توانند از آنها در نقش‌های مختلف استفاده کنند. اگر در این زمینه دچار مشکل یا ابهام هستید می‌توانید از بخش نظرات سؤالات خود را مطرح کنید.

حتما مطالب زیر و فیلم دستگاه ها مشاهده شود:

دستگاه بلیستر

دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ

2 نظر

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    یک سری قالب دستگاه آلو آلو بلیسترینگ برای فروش موجود هست،عکسهاش هم هست اگر خواستید واستون عکسهارو بفرستم

    • با عرض سلام
      در صورت تمایل با شماره های موجود در فرم ارتباط با ما تماس بگیرید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 6 = 7