نکاتی که در بسته بندی مواد غذایی و دارویی مستلزم رعایت آنها هستید

نکاتی که در بسته بندی مواد غذایی و دارویی مستلزم رعایت آنها هستید

نکاتی که در بسته بندی مواد غذایی و دارویی مستلزم رعایت آنها هستید

 

استانداردهای بسته‌بندی به طور مداوم در حال تحول هستند و این موضوع بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی را نیز شامل می شود. اصولا این استانداردها به شکلی هستند که مشتریان با امن ترین و بهداشتی ترین محصولات ممکن در ارتباط باشند. شرکت های تولید کننده دستگاههای بسته بندی و کارخانجات استفاده کننده از این دستگاه‌ها متعهد به رعایت این استانداردها هستند.رعایت استانداردهای بسته بندی در مواد غذایی و در مواد دارویی اهمیت ویژه ای دارد.

بنابراین در گروه طرسام تصمیم گرفتیم که استانداردهای بسته‌بندی مواد غذایی و مواد دارویی را معرفی کنیم تا شما نیز با آنها آشنا شوید.

 بسته بندی مواد غذایی بر اساس قوانین SQF

قوانین SQF یا همان استاندارد ایمنی غذا ها یک ابتکار تاییدیه جهانی برای ایمنی غذا است که می‌تواند کیفیت غذایی مناسبی را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورد.این استاندارد از کنترل ایمنی مواد غذایی و سیستم های مدیریت کیفیت استفاده می کند. هنگامی که به عنوان یک شرکت تولید کننده به دنبال یک شرکت بسته بندی مواد غذایی هستید یا می‌خواهید بسته بندی را در کارگاه خود انجام دهید، بدون شک باید و گواهینامه Safe Quality Food را داشته باشید.

 

مطالب پیشنهادی : انواع بسته بندی کالا و کاربرد آنها 

 

اصولا استفاده از این استاندارد در بسته بندی مواد غذایی  این قابلیت را به شما میدهد که ایمنی بسته بندی مواد غذایی خود را تایید کنید و در مورد قسمت های مختلف آن تأییدیه داشته باشید. شما وقتی که به دنبال تأییدیه اداره بهداشت هستید، موارد مختلفی مانند مواد اولیه، مراحل رنگ‌آمیزی و بسته بندی نهایی در این تاییدیه تاثیرگذار هستند. خوشبختانه اداره بهداشت نسبت به شرکت های واسطه که در زمینه بسته بندی فعالیت می کنند حساسیت بالایی دارد و اکثر آنها دارای مجوز هستند. اما اگر خود شما به دنبال استفاده از دستگاه های بسته بندی مانند دستگاه ترموفرمینگ یا دستگاه وکیوم فرمینگ هستید،لازم است که تاییدیه های مورد نظر را دریافت کنید.

بسته بندی مواد دارویی و تجهیزات پزشکی؛ اهمیت بسته بندی در کلین روم

یکی از مهم ترین بخشها در تولید مواد دارویی و تجهیزات پزشکی، اتاق تمیز یا کلین روم (Clean Room) است. این اتاق باید از هرگونه مواد آلاینده یا هر نوع گرد و غبار استریل باشد و به عنوان یک فضای کاملاً بهداشتی در نظر گرفته شود. شرکت های مختلف برای بسته بندی مواد دارویی و تجهیزات پزشکی استانداردهای متفاوتی دارند که معمولا استاندارد ایزو ۲۰۰۰ و ایزو ۹۰۰۱ از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ضمن برای اتاق های تمیز از سیستم تهویه مطبوع فشار مثبت با فیلتراسیون پیشرفته استفاده می شود.

بسته بندی مواد دارویی فقط محدود به اتاق تمیز و تجهیزات آن می شود. یک شرکت ممکن است در زمینه بسته بندی کیتهای تست دیابت، بسته بندی آمپول ها و سرنگ ها، بسته بندی مواد دارویی با دستگاه بلیستر، بسته بندی ابزارهای جراحی و همچنین بسته بندی تجهیزات پزشکی فعالیت داشته باشد. این موضوع باعث می شود که نهادهای بهداشتی و در راس آنها مرکز بهداشت توجه ویژه‌ای به بسته بندی مواد دارویی و تجهیزات پزشکی داشته باشد. اینجاست که اهمیت دستگاه بسته بندی بلیستر بیشتر مشخص میشود.

 

مطالب پیشنهادی : دستگاه بسته بندی بلیستر

 

بسته بندی مواد غذایی کوچک

علاوه بر دو مورد فوق، احتمالاً شما هم بسیاری از کارگاه های خانگی و تولیدی های کوچک خانگی را دیده اید که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند. مثلا برخی از آنها در زمینه تولید غذا، برخی در زمینه تولید سبزیجات، برخی در زمینه تولید گیاهان دارویی، برخی در زمینه تولید عرقیات و برخی هم در زمینه تولید آجیل و خشکبار فعالیت می کنند.فعالیت این شرکت ها بدون مجوز می‌تواند تبعات بهداشتی و سلامتی متعددی داشته باشد و برای سلامت جامعه خطرناک باشد. همین وضعیت در مورد استفاده از دستگاه های بسته بندی هم خود را نشان میدهد.

به عنوان مثال دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ در اندازه کوچک یا دستگاه های وکیوم فرمینگ متناسب با حجم کارگاه استفاده می شود. این شرکت ها و کارگاه ها هم نیاز به گرفتن مجوز بهداشتی برای فعالیت خود دارند. البته معمولاً اداره بهداشت با توجه به سطح فعالیت آنها، مجوز فعالیت را به طور کلی برای کارگاه صادر می‌کند و در کنار آن دستگاه بسته بندی مواد غذایی را هم شامل میشود.

اینجا باید متذکر شویم که استفاده از دستگاه بسته بندی و روش های بسته بندی مکانیزه علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و موارد مربوط به آن، در بازاریابی و فروش محصول هم نقش مهمی دارد. شما به عنوان یک خریدار ترجیح می دهید که لواشک را با کیفیت بسته بندی بالا بخرید یا به شکل نامناسب آن؟ این موضوع نشان می دهد که وجود دستگاه های بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی برای این کارگاه ها اهمیت ویژه ای دارد و باید قوانین مربوط به آن را رعایت کنند. برای اطلاعات بیشتر هم می توانید از بخش تماس با ما سوالات خود را از کارشناسان طرسام بپرسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

86 − 77 =