انواع بسته بندی کالا و کاربرد هر کدام از آنها

انواع بسته بندی کالا و کاربرد هر کدام از آنها

مسئله طراحی بسته بندی بسیار مهم و حیاتی است و به همین دلیل ما می‌بینیم که تنوع در بسته بندی کالا ها در سطح بازار وجود دارد. این تنوع به حدی زیاد است که برای بیشتر محصولات موجود در بازار از شیوه های بسته بندی اختصاصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اگر چه ممکن است در بسیاری از آنها از مواد اولیه مشابه مانند کارتن استفاده شود، اما طرح کلی انتخاب شده برای آنها با یکدیگر متفاوت است.

با این مقدمه کوتاه به سراغ معرفی انواع بسته بندی کالا می رویم تا ببینیم که چه مبنایی برای انتخاب آنها وجود دارد و اهمیت آنها چیست.

اهمیت بسته بندی کالا

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع بسته بندی کالا و نحوه انجام آنها برویم باید ببینیم که این بسته بندی به چه شکلی می تواند بر روند کسب و کار ما تاثیر بگذارد. به طور کلی بسته‌بندی به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین سیستم حفاظتی از کالا در نظر گرفته می‌شود که از وارد آمدن فشار و ضربه به آنها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در طراحی بسته بندی یک کالای خاص اولویت با حفاظت و جلوگیری از ضربه به آن است.

اما طراحی بسته بندی کالا فقط به بحث حفاظت و نگهداری محدود نمی شود و مسائلی مانند بازاریابی و همچنین شرایط انبار کردن و ذخیره کردن کالا هم حائز اهمیت است. مسائل بازاریابی بیشتر به این دلیل است که طراحی بسته‌بندی بتواند نگاه مشتری را به سمت خود بکشاند و به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا در نظر گرفته شود. ضمن اینکه شرایط انبار کردن مشخص می‌کند که طرح کلی به چه صورتی باشد.

بسته بندی های متنوع کالا
بسته بندی های متنوع کالا

بسته بندی مقوایی

بسته بندی مقوایی یا بسته بندی به کمک کارتن رایج ترین و قدیمی ترین روش بسته بندی کالا محسوب می‌شود. کارتن یا مقوا به دلیل خصوصیات ذاتی و همچنین استحکام خود ماده بسیار خوبی برای پوشش دادن تجهیزات مختلف است. خوشبختانه تنوع بسیار زیادی در روش بسته بندی مقوایی وجود دارد و به همین دلیل در صنایع مختلف از صنایع غذایی گرفته تا صنایع دارویی و تجهیزات سنگین از آنها استفاده می شود.

بسته بندی کالا به کمک مقوا و کارتن یک امتیاز جالب توجه دارد که آن هم امکان استفاده از بسته در نقش های جانبی است. امروزه می بینیم که کارتن ها و تجهیزات استفاده شده در کالاهای مختلف بارها و بارها توسط خانواده ها استفاده می شود و در نهایت بازیافت می شود. این موضوع نشان می دهد که متمرکز شدن بر روی روش های بسته بندی و استفاده از دستگاه کارتونینگ می‌تواند نقش مهمی در جلب مشتری ما داشته باشد.

نمونه بسته بندی طرسام

بسته بندی پلاستیکی

روش دیگر برای بسته بندی کالا استفاده از روش بسته بندی پلاستیک است که در آن ها از قالب های مشخص و از پیش تعیین شده استفاده می شود. لاستیک یک ماده شیمیایی با طول عمر بسیار زیاد است که امکان استفاده چند بار از آن وجود دارد و تنوع در طراحی بالایی به ما میدهد. کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با شیوه‌های مختلف ریخته گری شکل های مختلفی از بسته بندی پلاستیکی را پیاده کنند که با کاربردهای مختلف همخوانی داشته باشند.

این موضوع باعث شده که بسته بندی کالا با استفاده از پلاستیک محبوبیت بالایی در صنعت و به طور ویژه در صنعت قطعات داشته باشد. با توجه به اینکه پلاستیک مقاومت بالایی در برابر شرایط خورنده و همچنین رطوبت و گرما دارد در بیشتر حوزه ها به عنوان یک سیستم با حفاظت قوی به کار گرفته می شود. البته در برخی موارد هم از الگوهای ترکیبی پلاستیک و مقوا هم استفاده می‌شود که رواج آن کمتر است.

بسته بندی استوانه ای

بسته بندی استوانه ای یک سبک دیگر در طراحی بسته بندی کالا است که به طور ویژه برای برخی تجهیزات خاص استفاده می شود. به عنوان مثال امروزه برای برخی مداد رنگی ها از بسته های استوانه ای فلزی استفاده می شود که نسبت به بسته های کارتونی یا پلاستیکی محبوبیت بیشتری برای کودکان دارند. روش بسته بندی استوانه‌ای نسبت به گزینه های دیگر کاربرد کمتری دارد و در برخی کاربردهای خاص از آن استفاده می شود.

با توجه به این که بسته بندی کالا به صورت استوانه ای نیاز به قالب های خاص دارد و ممکن است طراحی آنها کمی پیچیده و سخت به نظر برسد کمتر توسط صنایع مختلف مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در این مطلب سعی کردیم که در مورد روش‌های بسته‌بندی کالا صحبت کنیم و اهمیت هر کدام از آنها را در نگهداری و ذخیره سازی مواد ذکر کنیم. دستگاه کارتونینگ نمونه بارزی از بسته بندی مقوایی و دستگاه بلیستر نمونه ای از بسته بندی پلاستیکی است. اما اگر شما در این زمینه دچار مشکل هستید می توانید با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 5 =