انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ

انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ

یکی از بهترین ابزارهایی که به شما در راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف و حتی پوشش دادن سطوح مختلف کمک می‌کند، دستگاه های ترموفرمینگ هستند و به همین دلیل انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ برای ما اهمیت دارد. اینکه شما به فکر راه اندازی یک خط تولید باشید ارزشمند است، اما نباید فراموش کنید که همین خط تولید با توجه به نوع دستگاه راه اندازی می‌شود و این دستگاه است که قرار است برای شما قطعات مورد نظر را تولید کند.

 اینجاست که ما به سراغ انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ خواهیم رفت و سه نوع معروف و شناخته شده آنها را معرفی خواهیم کرد تا شما هم با آنها آشنا شوید.

 

 مکانیزم عملکرد انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ

 

با وجود تفاوت‌های مختلفی که بین انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ وجود دارد، اصول کلی در همه آنها یکسان است و چند مرحله در آنها به شکل یکسان صورت می‌گیرد:

  • گرم کردن مهمترین ابزار دستگاه‌های فرمینگ برای نرم کردن و بالا بردن شکل پذیری ماده اولیه است. این گرم کردن به کمک المنت‌های برقی انجام می‌گیرد و اساسی‌ترین بخش شکل دهی ظروف یکبار مصرف و ظروف بسته بندی است.
  • در این فرآیند با استفاده از نیروی فشار یا با استفاده از وکیوم ماده اولیه نرم شده به شکل قالب دستگاه شکل دهی داده می‌شود.
  • هر دو مورد با استفاده از یک دستگاه پمپ انجام می‌شود که وکیوم هوای داخل دستگاه را خالی می‌کند و فشار از طریق دمیدن پمپ در داخل دستگاه انجام می‌شود

 

دستگاه وکیوم ترموفرمینگ ساده (Drape)

 

این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای شکل دهی ماده اولیه در انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ است. در این روش حرکت کردن ماده اولیه با کمک ایجاد خلاء در بخش پایین آن صورت می‌گیرد. از طرف دیگر قالب دستگاه هم بر روی میز قرار می‌گیرد تا شکل اولیه به مرور زمان پیاده‌سازی شود.

روند کار دستگاه وکیوم ترموفرمینگ ساده به این صورت است که ابتدا ماده اولیه در درون محفظه یا کوره دستگاه به اندازه کافی گرم می‌شود. یک قالب مشخص که شکل اصلی ظرف بسته بندی را مشخص می‌کند، بر روی میز دستگاه گذاشته می‌شود و در نهایت ماده اولیه وارد محفظه می‌شود. همزمان که حرارت بر روی ماده اولیه قرار دارد، پمپ مکنده دستگاه روشن شده و هوای میز را به آرامی خالی می‌کند. مکش ایجاد شده باعث حرکت ماده اولیه با توجه به شکل قالب می‌شود و رساندن فشار هوا به صفر پاسکال، منجر به شکل دهی ظرف بسته بندی می‌شود.

 

دستگاه وکیوم ترموفرمینگ با نوار راهنما (drape assist bar)

 

دستگاه وکیوم ترموفرمینگ با نوار راهنما  یکی از ابزارهایی است که برای شکل دهی چند نمونه به صورت همزمان استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در خط تولید بسیار پرکاربرد هستند و به صورت همزمان می‌تواند چندین و چند نوع ظرف بسته بندی یا ظرف یکبار مصرف تولید کند.

این شاید یکی از سریع‌ترین انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ در بازار باشد که مکانیزم کار آن کمی پیچیده‌تر نسبت به دستگاه‌های معمولی است. میز این دستگاه‌ها به اندازه‌ای است که می‌توان چند قالب را در کنار یکدیگر قرار داد. از طرف دیگر یک الگوی راهنما با توجه به اندازه قالب‌ها بر روی ماده اولیه قرار می‌گیرد. همزمان که توسط پمپ مکنده فرایند مکش انجام می‌شود، الگوی راهنما هم به ماده اولیه فشار می‌آورد و آن را به سمت قالب‌ها حرکت می‌دهد. عملکرد همزمان  پمپ مکنده و الگوی راهنما منجر به شکل دهی ماده اولیه و تولید ظروف بسته بندی و ظروف یکبار مصرف می‌شود.

 

دستگاه وکیوم ترموفرمینگ با کمک پلاگ (plug assist)

 

دسته سوم از انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ باز هم به کمک یک جسم خارجی انجام می‌شود و آن جسم خارجی یک پلاگ اضافی است. این پلاگ همانند الگوی راهنما در مورد قبل عمل می‌کند و وظیفه آن فشار آوردن به ماده اولیه بعد از نرم شدن آن است.

 مکانیزم کار دستگاه وکیوم ترموفرمینگ با کمک پلاگ به این صورت است که قالب دستگاه متفاوت بوده و محفظه دستگاه از بالا حرکت می‌کند. در نتیجه ماده اولیه نرم شده به سمت داخل قالب حرکت می‌کند و از بالا به کمک پمپ به آن فشار وارد می‌شود.  با این حرکات، ماده اولیه به سمت داخل پمپ شکل می‌گیرد و سپس از آن جدا می‌شود.

اگرچه ممکن است انواع دستگاه وکیوم ترموفرمینگ با هم تفاوت داشته باشند، اما در عملکرد کلی آن‌ها و همچنین مکانیزم شکل‌دهی ماده اولیه تفاوت چندانی وجود ندارد. اگر شما هم به فکر راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف یا خط تولید ظروف بسته بندی هستید، با مطالعه مشخصات این دستگاه‌ها راحت‌تر می‌توانید گزینه ایده آل خود را انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی :

دستگاه ترموفرمینگ بسته بندی خرما

خط تولید آب معدنی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 3 =