مراحل بسته بندی مواد غذایی

مراحل بسته بندی مواد غذایی

مراحل بسته بندی مواد غذایی

در مطالب قبلی به خط تولید و بسته بندی آب معدنی اشاره کردیم در جریان آن سعی کردیم که مروری بر دستگاه‌ها نیز داشته باشیم؛ این تنها یکی از روش‌های بسته بندی مواد غذایی است. به همان اندازه‌ای که مواد غذایی و شکل آنها متنوع هستند، روش‌های بسته بندی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. برخی از مواد غذایی مانند شیر، آب و عسل حالت مایع دارند، برخی مانند گوشت به صورت جامد هستند و برخی نیز مانند ادویه جات پودری هستند.این موضوع باعث می‌شود که مراحل بسته بندی مواد غذایی برای هر کدام از این گروه متفاوت باشد و نیاز به دستگاه بسته بندی متفاوتی نیز داشته باشد. اینجاست که باید دنبال چند قانون کلی در آنها بگردیم که به عنوان قوانین استاندارد در نظر گرفته شود. در جریان بسته بندی مواد غذایی باید چهار مرحله زیر به شکل‌های مختلف انجام شوند.

شستشو و آماده سازی برای بسته بندی مواد غذایی

شست‌وشو و آماده سازی بسته بندی مواد غذایی اولین مرحله این کار است. شما هر ماده غذایی که بخواهید بسته بندی کنید، باید از لحاظ کیفی استاندارد بالایی داشته باشد. شاید در مورد مواد غذایی پودری مسئله شستشو وجود نداشته باشد یا حتی در مورد مواد غذایی مایع قوانین دیگری وجود داشته باشد. اما به طور کلی آماده سازی مواد غذایی از لحاظ بهداشتی و استاندارد به عنوان اولین گام در بسته بندی آنها شناخته می‌شود.

در خط تولید آب معدنی لازم است که ابتدا بطری‌ها شسته شوند و آب معدنی هم تصفیه شود. در خط تولید و بسته بندی عسل هم باید عسل تصفیه شود و بطری‌های آن برای بسته بندی عسل شسته شود. همین وضعیت در مورد مواد خوراکی و سایر مواد پودری هم وجود دارد. البته طبیعی است که مرحله آماده‌سازی و تصفیه در هر کدام از مواد غذایی تفاوت داشته باشد و برای هرکدام از آنها روش مجزایی در نظر گرفته شود.

انتخاب قالب و پوشش اولیه

مرحله دوم در بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی، انتخاب قالب و پوشش اولیه است. دستگاه ترموفرمینگ می‌تواند مواد پلاستیکی و پلی پروپیلن را به شکل‌های دلخواه ما قالب گیری کند. همین وضعیت در مورد سایر دستگاه‌های قالب گیری و دستگاه‌های بسته بندی هم وجود دارد. اما برخی از شرکتها باید بطری و قالب برای مواد غذایی را به شرکت‌های ثانویه واگذار می‌کنند تا سرعت عمل آنها افزایش یابد.

دستگاه ترموفرمینگ شرکت طرسام

 

اصول انتخاب قالب و پوشش اولیه برای مواد غذایی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن ویژگی‌ها و مشخصات خود مواد غذایی است. شما هیچ وقت ندیده‌اید که برای قارچ از بطری استفاده شود یا عسل را در ظرف مخصوص قارچ ذخیره‌سازی کنند. اینجاست که باید به سراغ یک قالب استاندارد و از پیش تعیین شده بروید و یک پوشش مناسب برای آنها در نظر بگیرید. این پوشش ممکن است یک لایه پلاستیکی شفاف باشد یا با استفاده از یک فویل آلومینیومی انجام گیرد.

استفاده از دستگاه برچسب زن

مرحله بعدی استفاده از دستگاه برچسب زن بر روی مواد غذایی است. خوشبختانه برخی از دستگاه‌ها مانند دستگاه بسته بندی بلیستر قابلیت برچسب زدن و همچنین بروشور گذاری را در اختیار ما می‌گذارند. در برخی از این دستگاه‌ها برچسب‌ها از قبل آماده سازی شده و تنها وظیفه چسباندن آن بر عهده دستگاه است. این روش برای کارهایی که روش مصرف مواد غذایی یا تاریخ انقضا آنها اهمیت دارد، بسیار مهم است. نمونه ای از دستگاه بلیستر ساخت شرکت طرسام  را در زیر مشاهده می نمایید

دستگاه بلیستر
دستگاه بلیستر شرکت طرسام

دستگاه برچسب زن می‌توانند بخشی از سرمایه کارگاه بسته بندی را به خود اختصاص دهد. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که یک نیروی انسانی هم می‌تواند کار این دستگاه را انجام دهد. بنابراین معمولاً در کارگاه‌های کوچک ترجیح داده می‌شود که این کار با کمک نیروی انسانی و در جریان بسته بندی انجام شود و در شرکت‌های بزرگ از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود که سرعت بالاتری دارند.

بسته بندی و کارتنینگ

آخرین مرحله در بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی آنها به صورت دسته‌های چند تایی و فرایند کارتنینگ است. در این مرحله چند نمونه از محصول به صورت یک دسته چندتایی در کنار آنها قرار می‌گیرد و با کمک پوشش‌های مختلف مانند کارتون بسته بندی می‌شود. البته برای این مرحله دستگاه‌های متفاوتی وجود دارد که هم به کمک دستگاه بسته بندی شرینک وکیوم و هم به کمک دستگاه کارتنینگ قابل انجام است.

دستگاه کارتونینگ

تفاوتی که بین دستگاه کارتنینگ و دستگاه شرینک وکیوم وجود دارد این است که دستگاه شرینک وکیوم برای قرار دادن چند بطری مانند بطری آب معدنی استفاده می‌شود که یک لایه پلاستیکی بر روی آن قرار می‌دهد. این در حالی است که دستگاه کارتنینگ می‌تواند آنها را در یک کارتن بزرگ بسته بندی کرده و بر روی آنها یک برچسب قرار دهد.

 

انتخاب دستگاه و مراحل بسته بندی مواد غذایی به نوع مواد و شرایط فیزیکی آنها بستگی دارد. پس بهتر است که این مراحل را با مشورت شرکت انجام دهید و توصیه ما این است که از طریق بخش تماس با ما ، سؤالات خود را از کارشناسان طرسام بپرسید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 8 =