با دستگاه پرکن مایعات بیشتر آشنا شویم

با دستگاه پرکن مایعات بیشتر آشنا شویم

با دستگاه پرکن مایعات بیشتر آشنا شویم

 

باید قبول کنیم که دستگاه پرکن مایعات یکی از بهترین ابزارهایی است که هم به خط تولید آنها سرعت می‌بخشد و هم از لحاظ بهداشتی شرایط یک کارخانه را بهبود می‌بخشد. پر کردن ظروف مختلف با کمک دست هر اندازه که تحت شرایط ایزوله و بهداشتی باشد باز هم امکان ورود مواد آلاینده به آن وجود دارد. در زمان پر کردن دستی مایعات دردسرهای زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها از دست رفتن حجم زیادی از مایعات است.

 امروزه دستگاه پرکن مایعات به عنوان یک مکمل خط تولید مایعات به کار گرفته می‌شود که برای مایعات معمولی مانند آب معدنی تا سیالات با گرانروی بالا مانند گریس سرد به کار گرفته می‌شود. پس با ما همراه باشید تا مروری بر این دستگاه‌ها داشته باشیم.

 

 دستگاه پرکن مایعات چیست؟

 

دستگاه پرکن مایعات یک دستگاه اتوماتیک و خودکار برای پر کردن مایعات مختلف در ظروف شیشه‌ای و در پاکت‌های کاغذی است که دخالت انسان در این کار را به حداقل رسانده است. البته نمونه‌های نیمه خودکار این دستگاه‌ها هم در بازار وجود دارد که با توجه به شرایط مایعات از آنها استفاده می‌شود. در هر صورت با توجه به نوع مایعات و شرایط گرانروی و شرایط بهداشتی آنها، مدل‌های مختلفی از ماشین آلات پرکن در بازار وجود دارد که انتخاب آنها چندان سخت نیست. نکته جالب توجهی که در مورد این دستگاه وجود دارد این است که در سه گروه متفاوت هستند:

 

 دستگاه‌های پرکن مایعات با مکانیزم پمپی

 

در این دستگاه‌ها از یک پمپ برای انتقال مایع به داخل ظرف یا پاکت استفاده می‌شود و بهترین کاربرد آن برای سیالات با وزن بالا است. در حقیقت زمانی که سیال یا مایع از مخزن اولیه خود خارج می‌شوند، تحت تأثیر پمپاژ جریان هوا قرار می‌گیرد که فشار کافی برای انتقال مایع مورد نظر به وجود می‌آورد. در نهایت این فشار هوا باعث انتقال مایع به ظرف مخصوص می‌شود. این روش برای مایعات با گرانروی پایین مانند دوغ و عرقیات مناسب نیست، زیرا فشار هوا باعث پاشیده شدن این مایعات شده و حجم بالایی از آن را هدر می‌دهد. اما در مورد گریس سرد انتخاب خوبی است.

 

مطلب پیشنهادی: دستگاه ترموفرمینگ چیست؟

 

 

دستگاه پرکن مایعات با مکانیزم ثقل

 

 این دستگاه‌ها شباهت زیادی به دستگاه‌های پرکن دستی دارند، با این تفاوت که در کار آنها هیچگونه دخالت انسانی وجود ندارد. عامل اصلی انتقال مایعات به ظروف در این دستگاهها، وزن خود سیال است. روال کار دستگاه به این شکل است که ابتدا یک مخزن بزرگ در ابتدای خط تولید قرار داده می‌شود و با مایع مورد نظر پر می‌شود. همزمان با حرکت خط تولید، خروجی مخزن هم باز می‌شود و در نهایت مایع مورد نظر به داخل ظروف ریخته می‌شود. این روش برای عرقیات، نوشیدنی‌هایی مانند دوغ و شوینده‌ها مناسب است و به عنوان ارزانترین دستگاه پرکن مایعات شناخته می‌شود. البته باید قبول کنیم که این روش کنترل چندانی بر روند انتقال سیال ندارد و به همین دلیل چندان گزینه محبوبی نیست.

 

دستگاه پرکن مایعات با مکانیزم سیلندر و پیستون

 

 این روش را می‌توان بهترین روش ممکن در پر کردن مایعات در ظروف مختلف در نظر گرفت. برای درک عملکرد این دستگاه می‌توانید همان دستگاه‌های ثقل را در نظر بگیرید که مخزن در ابتدای خط تولید قرار دارد. در این دستگاه‌ها بحث وزن سیال مطرح نیست و در انتهای آن یک دستگاه پیستون قرار داده شده است. همزمان با حرکت کردن پیستون در داخل سیلندر، حجم مشخصی از سیال به سمت خط تولید حرکت می‌کند که این حجم مشخص کاملاً مطابق با اندازه ظروف نگهداری مایعات است. بنابراین پر کردن مایعات در داخل خط تولید کامل مطابق با زمان‌بندی و با حجم مشخصی انجام می‌گیرد و هیچگونه هدررفتی در جریان خط تولید آنها وجود ندارد.

 

مطلب پیشنهادی: با خط تولید و بسته بندی عسل آشنا شویم

 

در مطالب قبل خط تولید و بسته بندی عسل را بررسی کردیم و نشان دادیم که در مراحل میانی نیاز به یک دستگاه پرکن مایعات دارد. عسل از جمله مواد خوراکی است که گرانروی بالایی دارد و برای حرکت نیاز به اعمال نیروی خارجی دارد. به همین دلیل معمولاً در خط تولید و بسته بندی عسل از دستگاه‌های پرکن با مکانیزم پمپی یا دستگاه‌های پرکن با مکانیزم سیلندر و پیستون استفاده می‌شود. این در حالی است که کسانی که به فکر راه اندازی خط تولید و بسته بندی آب معدنی هستند می‌توانند از دستگاه‌های دوم استفاده کنند که ارزان‌تر هستند و نیاز به نیروی خارجی کمتری دارند.

 

نمونه ظرف بسته بندی مایعات

 

بنابراین در انتها باید این نکته را متذکر شویم که در خرید دستگاه پرکن مایعات باید شما به طور دقیق مشخص کنید که دستگاه را برای چه نوع ماده‌ای می‌خواهید و چه روشی برای بسته بندی آن بهتر است. البته ممکن است شما در این زمینه تجربه بالایی نداشته باشید و نتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. پس بهتر است که از طریق شماره‌های درج شده در صفحه ارتباط با ما سؤالات خود را از گروه طرسام بپرسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 12 =