چند نکته مهم در طراحی بسته بندی

چند نکته مهم در طراحی بسته بندی

بدون شک طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین فاکتور ها برای تاثیرگذاری بر انتخاب مشتریان و جذب آنها به سمت یک کالای خاص است. اصولاً هدف اولیه استفاده از بسته بندی ها و کارتن ها برای محافظت از محتوای داخل آنها و همچنین سهولت در ذخیره‌سازی و انبار کردن کالاست. اما امروزه فعالان حوزه بازاریابی متوجه شده اند که نحوه طراحی و شکل بسته بندی یک کالا می تواند در جلب توجه مشتری و به دست آوردن نگاه او نقش داشته باشد.

این موضوع بهانه ای شد تا در این مطلب به اهمیت طراحی بسته بندی بپردازیم و ببینیم که شرکت ها از این موضوع می توانند به چه شکلی استفاده کنند و چه مزیتی نصیب آنها می شود.

 

طراحی بسته بندی برای حفاظت از کالا

 

این اولین و بدیهی ترین انتظاری است که از یک بسته بندی می رود. امروزه از روش‌های مختلف بسته بندی استفاده می‌شود و حتی مواد اولیه بکار رفته در بسته‌بندی هم با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از محصولات نیاز به بسته بندی مقوایی و برخی نیز نیاز به بسته بندی پلاستیکی دارند. انتخاب بین این گزینه ها با توجه به کالای بسته بندی شده و کارایی آن انجام می گیرد که مستقیماً بر روی طراحی بسته بندی تاثیر گذار است.

زمانی که مسئله حفاظت از کالا در طراحی بسته بندی در اولویت قرار می گیرد در وهله اول طرح پیاده شده باید استحکام بالایی داشته باشد و با شکل محصول بالاترین همخوانی ممکن را ارائه دهد. چون ممکن است از یک دستگاه کارتنینگ برای بسته بندی مواد غذایی یا بسته‌بندی تجهیزات دارویی استفاده کنید. این وضعیت طرح انتخاب شده برای بسته بندی باید کاملاً هماهنگ با محتویات داخل آن باشد.

 

 طراحی بسته برای جلب توجه مشتری

 

الگوی مهم بعدی که در طراحی بسته بندی رعایت می شود، مسئله جلب توجه مشتری و کشاندن آنها به سمت محصول است. در این وضعیت علاوه بر طرح کلی بسته، لازم است مواردی مانند نوشته روی بسته و همچنین طراحی های صورت گرفته بر روی آن کاملا متناسب با نیاز مشتری باشند. به عنوان مثال شما ممکن است نیاز به بسته بندی استوانه ای داشته باشید تا بتوانید کالای مورد نظر را با توجه به شکل مورد دلخواه مشتری بسته بندی کنید.

احتمالاً در شکل های جدید از بسته بندی شکلات دیده اید که فقط مسئله حفاظت از محصول مهم نیست و فاکتورهای دیگری مانند زیبایی هم در اولویت قرار گرفته است. در واقع فروشندگان شکلات به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از مشتریان آنها از این محصول به عنوان یک هدیه استفاده می‌کنند و طراحی بسیار زیبا و گران قیمت انتخاب کرده اند و در عوض از تعداد محصول کمتر کردند. در این حالت طراحی بسته بندی برای آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هم هست.

 

انبار کردن و ذخیره سازی کالا

 

یکی دیگر از الگوهایی که در طراحی بسته بندی به عنوان مبنا قرار می گیرد، شرایط انبار کردن و ذخیره سازی کالاها است. به عنوان مثال، وقتی که شما از دستگاه بلیستر استفاده میکنید انتظار دارید که مواد دارویی بسته بندی شده در داخل آن ها کاملاً استریلیزه و به دور از هرگونه ماده آلاینده نگهداری شود. بنابراین روش بلیستر دارو بهترین انتخاب ممکن برای شما در این شیوه بسته بندی است.

حالا اگر دیده باشید طراحی بسته بندی تخم مرغ کاملا متناسب با شکل آنهاست و اگر در یک انبار بر روی یکدیگر چیده شوند کمترین فشار ممکن به تخم مرغ ها وارد می شود. این فقط دو مثال معمولی و ساده از تاثیر روش انبار کردن بر فرایند بسته‌بندی است که حتی در برخی موارد می تواند از دو روش قبلی هم مهمتر باشد. در واقع در کالاهای حساس مسئله حفاظت و ذخیره سازی کالا یک اولویت بسیار مهم است.

 

طراحی بسته بندی بر مبنای حمل و نقل و جابجایی

 

یکی دیگر از فاکتورهایی که به طور مستقیم در هنگام طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود مسئله حمل و نقل و جابجایی کالای مورد نظر است. اگر همین الان به تجهیزات و کالاهای اطراف خود نگاه کنید می‌بینید که برخی از آنها از جنس شیشه بوده و بسیار شکننده هستند. در طرف مقابل برخی تجهیزات استحکام بالایی دارند و برای جابجایی و حمل و نقل آنها نگرانی خاصی وجود ندارد.

اینجاست که شما به عنوان طراح باید خصوصیات ذاتی کالای مورد نظر را در نظر بگیرید و ببینید که شرایط حمل و نقل و جابجایی آن به چه صورت است. به عنوان مثال جعبه پلاستیکی طراحی شده برای جابجایی مرغ کاملاً با شرایط فیزیکی و جسمی آنها همخوانی دارد و شرایط را به شکلی تغییر میدهد که مرغ ها بدون تلفات به مقصد برسند.

همین چند مورد ساده به راحتی می توانند طراحی بسته بندی را در دستگاه های مختلف مانند دستگاه ترموفرمینگ یا دستگاه کارتنینگ تغییر دهند. اما اگر شما احساس می‌کنید که مواردی دیگری هم تاثیر دارند در بخش نظرات همین مطلب بنویسید تا سایر کاربران از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 3