دستگاه وکیوم فرمینگ

دستگاه وکیوم فرمینگ

یکی از دستگاه‌هایی که در چند سال اخیر طرفداران زیادی در بین شرکت‌های صنعتی پیدا کرده، دستگاه وکیوم فرمینگ است که با شیوه‌ای خاص و جالب عمل می‌کند. اصولاً دستگاه‌های فرمینگ و شکل دهی برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند که مهمترین آن، تهیه ظروف پلاستیکی برای بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی است. دستگاه ترموفرمینگ نمونه‌ای از این دستگاه‌ها هست که با کمک انرژی حرارتی عمل می‌کند.

عملکرد دستگاه وکیوم فرمینگ تفاوت زیادی با دستگاه ترموفرمینگ ندارد و تنها در یک یا دو مرحله در آنها تغییراتی به وجود آمده است. به منظور شناخت شما با این دستگاه و دلیل استفاده از آن در بخش‌های مختلف صنعتی، در این مطلب به معرفی کامل آن می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که چگونه می‌تواند در صنعت به کار بیاید.

دستگاه وکیوم فرمینگ چیست؟

دستگاه وکیوم فرمینگ (Vacuum Forming) یک دستگاه صنعتی و نیمه صنعتی است که با کمک انرژی حرارتی و خلأ برای شکل دهی مواد مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه یک ابزار محبوب برای بسته بندی مواد غذایی است و حتی نمونه‌های رومیزی و خانگی آنها ساخته شده است. به منظور آشنایی با این دستگاهها، ابتدا سعی می‌کنیم که پدیده وکیوم فرمینگ را توضیح دهیم.

وکیوم فرمینگ یک واژه انگلیسی است که از دو بخش وکیوم فرمینگ تشکیل شده است. بخش وکیوم به معنی خلأ و از بین بردن هوای موجود در فضا است و بخش فرمینگ به معنی شکل دهی و فرم دهی به ماده اولیه است. مجموع همکاری حرارت و وکیوم باعث می‌شود که ابزارهای پلاستیکی و پلیمری به شکل‌های مختلفی تغییر کنند و امکان شکل دهی آنها به صورت قالب‌های مختلف وجود داشته باشد.

بنابراین دستگاه وکیوم فرمینگ به عنوان یک دستگاه پیشرفته شناخته می‌شود که هر دو پدیده حرارت و وکیوم را به صورت همزمان فراهم می‌کند تا آینده شکل دهی مواد اولیه و همچنین تولید مواد بسته بندی انجام گیرد.

دستگاه وکیوم فرمینگ چگونه عمل می‌کند؟

با توجه به توضیحاتی که داده شد، احتمالاً نحوه عملکرد دستگاه وکیوم فرمینگ برای شما جذابیت بالایی داشته باشد. بنابراین در ابتدا سعی می‌کنیم که مراحل انجام کار این دستگاه را توضیح دهیم. کار دستگاه با تزریق مواد اولیه برای تولید مواد بسته‌بندی شروع می‌شود که اغلب از pvc، پلاستیک و پلی اتیلن استفاده می‌شود. با تزریق مواد اولیه، روشن شدن دستگاه، به معنی آغاز کار آن است. در ابتدا اپراتور مشخص می‌کند که بخش هیتر تا چه اندازه نمونه کار را گرم کند.

تفاوت دستگاه وکیوم فرمینگ با دستگاه ترموفرمینگ در این است که گرمای بیشتری در جریان ترموفرمینگ استفاده می‌شود و پلاستیک بیشتر گرم می‌شود.

حرارت داده شده به ماده اولیه به منظور نرم کردن و منعطف کردن آن است و نیاز به درجه حرارت بالا نیست. در مرحله دوم، به کمک پمپ مکنده، هوای داخل قالب کشیده شده و به طور کامل خلأ ایجاد می‌شود. وکیوم ایجاد شده باعث کشش لایه پلاستیکی و ماده اولیه به داخل قالب می‌شود. قالب‌ها یک لایه فلزی هستند که به شکل‌های مختلف طراحی شده‌اند و شکل آنها شکل بسته نهایی را مشخص می‌کند. با ایجاد فشار به کمک وکیوم، لایه پلاستیکی به شکل قالب فلزی در می‌آید و فرایند فرم دهی به پایان می‌رسد. با سرد شدن فرآیند وکیوم فرمینگ به پایان رسیده و امکان استفاده از قالب‌ها وجود دارد.

دستگاه وکیوم فرمینگ چگونه عمل می‌کند؟

چرا دستگاه وکیوم فرمینگ

سوالی که اینجا وجود دارد این است که چرا باید از دستگاه وکیوم فرمینگ استفاده کنیم؟ دلایل مختلفی برای پاسخ دادن به این سؤال وجود دارد که با توجه به نوع کسب و کار و نوع کارگاه متفاوت هستند. در هر صورت، استفاده از این دستگاه با مزایای زیر همراه است:

  • سرعت بالا در تولید بسته‌های پلاستیکی: یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از دستگاه وکیوم فرمینگ این است که کارگاه می‌تواند با سرعت بسیار بالا به تولید بسته‌های پلاستیکی بپردازد. در این دستگاه‌ها خبری از فرآیند ریخته گری و ذوب نیست و تمامی مراحل به کمک دستگاه و به صورت پیشرفته انجام می‌شود. جالب اینکه سرد شدن قالب دستگاه هم زمان زیادی نمی‌برد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از بسته‌های پلاستیکی را تولید کرد.
  • تولید بسته‌های یکسان به شکل یکسان: شاید یکی از مهمترین قسمت‌ها در دستگاه‌های فرمینگ، قالب دستگاه یا همان میز دستگاه باشد. این قالب‌ها به شکل‌های مختلفی هستند که شکل بسته را تعیین می‌کند. تا زمانی که قالب دستگاه تغییر نکند، روند تولید محصول به شکل یکسان ادامه دارد. بنابراین ما اگر بخواهیم بسته‌های یکسان مانند ظروف یکبار مصرف یکسان تولید کنیم، بدون تعویض قالب یا هیچگونه اندازه گیری، به راحتی می‌توانیم سفارش‌های مختلف را انجام دهیم.
  • امکان تولید به صورت مداوم برای حجم سفارش‌های مختلف: وقتی که از دستگاه وکیوم فرمینگ استفاده می‌کنیم، یک دستگاه بزرگ در اختیار داریم که کار مکانیکی خاصی انجام نمی‌دهد و حتی اپراتور هم در کار آن دخالت چندانی ندارد. این یعنی شما می‌توانید حجم وسیعی از سفارش‌های بزرگ و کوچک را قبول کنید و به صورت مداوم با دستگاه به تولید محصول بپردازید. این ویژگی برای کسانی که مشتری زیاد جمع کرده‌اند و به دنبال کسب درآمد هستند، بهترین خبر ممکن است.

دستگاه وکیوم فرمینگ از ساز و کار ساده‌ای برخوردار است و اپراتور به راحتی می‌تواند نحوه کار کردن با آن را فرا بگیرد. اگرچه در این دستگاهها از تکنولوژی پیشرفته استفاده شده، اما امکان استفاده از آن در کارگاه‌های بزرگ صنعتی و کارگاه‌های کوچک خانگی نیز وجود دارد. برای سفارش خرید این دستگاه‌ها و کسب اطلاعات در مورد آن، از شماره‌های درج شده در تماس با ما استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 3 =