انواع دستگاه بسته بندی وکیوم

انواع دستگاه بسته بندی وکیوم

با یک جستجوی معمولی در سطح اینترنت احتمالاً انواع دستگاه بسته بندی وکیوم را پیدا خواهید کرد که هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارند. بسته بندی وکیوم از جهات مختلفی برای خطوط تولید مناسب است و به کیفیت مواد تولیدی کمک می‌کند. در واقع قرار گرفتن مواد خوراکی و برخی از مواد دارویی در معرض هوای آزاد می‌تواند باعث واکنش پذیری و در نتیجه فاسد شدن آنها شود. اینجاست که دستگاه بسته بندی وکیوم به کمک خطوط تولید آمده و به کیفیت و ماندگاری محصولات آنها کمک می‌کند.

انواع مختلفی از دستگاه بسته بندی وکیوم وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارند. در این مطلب ابتدا یک تعریف کلی از این دستگاهها ارائه خواهیم داد و در ادامه ۵ مدل محبوب و پر کاربرد آنها در بازار را معرفی می‌کنیم.

دستگاه بسته بندی وکیوم چیست؟

دستگاه بسته بندی وکیوم یک دستگاه نسبتاً بزرگ است که به کمک ایجاد خلأ و وکیوم می‌تواند امکان بسته بندی کالاها و مواد مختلف را فراهم کند. این دستگاه‌ها از دو بخش حرکتی و بخش موتور مکنده تشکیل شده‌اند. بخش حرکتی وظیفه رساندن ماده اولیه به محفظه دستگاه را بر عهده دارد. موتور مکنده یک موتور نسبتاً قوی است که می‌تواند هوای داخل محفظه را خارج کند. با شروع به کار پمپ مکنده، هوای داخل محفظه به طور کامل خالی شده و باعث ایجاد وکیوم می‌شود. فرایند وکیوم باعث چسبیدن مواد بسته‌بندی به کالاها و مواد خوراکی شده و در نهایت با بستن آن، فرایند بسته‌بندی انجام می‌شود.

دستگاه بسته بندی وکیوم چیست؟

چرا دستگاه بسته بندی وکیوم؟

سوالی که اینجا وجود دارد این است که چرا دستگاه بسته بندی وکیوم محبوبیت بالایی دارد؟ این دستگاه‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی دارند که هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند یک مزیت بزرگ به صاحب کسب و کار و خط تولید برساند. از جمله مزایای دستگاه‌های بسته بندی وکیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان آماده سازی محصولات آماده به مصرف جهت ارائه به بازار بدون دخالت دست و نیروی انسانی
  • کاهش میزان ضایعات کارخانه‌های مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آنها؛
  • بالا بردن کیفیت ذخیره سازی مواد غذایی در انبارها و همچنین امکان بالا بردن زمان انبارداری و کمک به کاهش هزینه‌ها؛
  • امکان بسته بندی مواد غذایی و محصولات تازه برای رسیدن به مصرف کننده بدون تأثیر عوامل محیطی بر روی آنها؛
  • بالا بردن زمان ماندگاری مواد غذایی و خوراکی و همچنین کمک به حفظ ویژگیهای کیفی مطلوب آنها؛
  • جلوگیری از هدر رفت انرژی و همچنین عدم استفاده از فرآیندهای حرارتی و برودتی.

هر کدام از این ویژگی‌ها و مزایا برای یک یا چند حوزه خاص مناسب هستند و از تأثیر شرایط محیطی و همچنین شرایط زمانی بر روی کالاهای مختلف جلوگیری می‌کنند. شاید نمونه بارز استفاده از دستگاه‌های بسته بندی وکیوم، بسته بندی سبزیجات باشد که عملاً طول عمر آنها را به شدت بالاتر می‌برد.

انواع دستگاه بسته بندی وکیوم

در اینجا می‌خواهیم ۵ مدل مختلف از انواع دستگاه بسته بندی وکیوم معرفی کنیم که هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و می‌تواند به ما در شرایط مختلف کمک کنند:

  • دستگاه بسته بندی وکیوم یک محفظه‌ای: وجود یک محفظه برای قرار دادن مواد اولیه بسته بندی و ایجاد خلاء از مهمترین ویژگی این نوع دستگاه است. این دستگاه اندازه کوچکی دارد و برای کارگاه‌های خانگی و کارگاههای کوچک بهترین گزینه مناسب است. قابلیت وکیوم کردن مایعات و بسته بندی آنها از ویژگی‌های این دستگاه است.
  • دستگاه بسته بندی وکیوم دو محفظه‌ای: این دستگاه نسبت به دستگاه‌های یک محفظه‌ای دارای یک محفظه بیشتر است و فرد می‌تواند به نوبت از هر دو محفظه برای بسته بندی استفاده کند. طبیعتاً اندازه و ابعاد این دستگاه بزرگ‌تر بوده و حجم کار بیشتری انجام می‌دهد. این دستگاه در بسته بندی گوشت تازه و گوشت فرآوری شده و همچنین موادی مانند پنیر و آبنبات و شکلات استفاده می‌شود.
  • دستگاه بسته بندی اتوماتیک کمربندی: اسم این دستگاه از نحوه انجام کار آن و کشیدن یک کمربند بر روی مواد بسته بندی برگرفته شده است. با وجود اینکه اندازه این دستگاه کوچک است، اما برای بخش‌های بزرگ گوشت تازه و گوشت فرآوری شده و همچنین فرآورده‌های گوشتی بهترین انتخاب ممکن است.
  • دستگاه بسته بندی وکیوم حرارتی: در مطالب قبلی به معرفی دستگاه ترموفرمینگ پرداختیم و نشان دادیم که چه ویژگی‌هایی دارد. این دستگاه تقریباً یک نسخه مشابه در دستگاههای بسته بندی است که تنها استفاده از وکیوم به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد در آن شناخته می‌شود. در حقیقت در این دستگاه امکان استفاده همزمان از حرارت و پمپ مکنده وجود دارد.
  • دستگاه بسته بندی شرینک وکیوم: این دستگاه اندازه و ابعاد نسبتاً بزرگی دارد و معمولاً در کنار خط تولید شرکتهای تولید آب معدنی، تولید نوشابه و تولید انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه به راحتی می‌تواند به تعداد مشخصی از این نوشیدنی‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و فرایند بسته‌بندی آنها را انجام دهد.

در این مطلب تلاش کردیم که انواع دستگاه بسته بندی وکیوم ر به شکل‌های مختلف معرفی کنیم و نحوه استفاده از هر کدام از آنها را تا حدود مختصر شرح دهیم. اگرچه در مطالب بعدی بیشتر به معرفی دستگاه‌ها می‌پردازیم، اما می‌توانید سؤالات و ابهامات خود رو در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگو باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 − 17 =