3 اصل بسیار مهم در بسته بندی مایعات

3 اصل بسیار مهم در بسته بندی مایعات

بسته بندی مایعات بخش مهمی از بازار کار دستگاههای بسته بندی را به خود اختصاص می‌دهد و امروز می‌بینیم که از روش‌های مختلفی برای بسته بندی آنها استفاده می‌شود. البته این تفاوت در روش بسته بندی تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها، ویژگی‌های ذاتی و مشخصات فیزیکی مایع مورد نظر است. این به این معنی است که بسته بندی لبنیات تفاوت زیادی با بسته بندی آبمیوه‌ها و یا حتی مایعاتی غلیظ مانند عسل دارد.

بنابراین ما در گروه طرسام تصمیم گرفتیم که فرآیند بسته بندی مایعات را بررسی کنیم و ببینیم چه فاکتورهایی بیشترین تأثیر را بر این فرآیند دارند.

نمونه محصول بسته بندی مایعات

 

بسته بندی مایعات به چه صورت انجام می‌شود

 

به طور کلی بسته بندی مایعات شامل تولید یک پاکت و انتقال مایع به درون پاکت و در نهایت بستن پاکت است. فرآیند به همین شکل برای همه مایعات تکرار می‌شود و تنها ممکن است در این بین چند مرحله اضافه یا کم شود. البته در برخی از آنها از پاکت‌های مقوایی استفاده می‌شود که نمونه‌ی رایج و شناخته شده آن آب میوه‌ها هستند. این شیوه در برخی دیگر از مایعات غلیظ‌تر هم استفاده می‌شود که با نگاهی به بازار متوجه آنها خواهید شد.

روش بعدی بسته بندی مایعات شامل استفاده از پاکت‌های پلاستیکی است که انعطاف پذیری بیشتری دارند. این روش بیشتر برای مایعات سرد استفاده می‌شود که غلظت بسیار پایینی دارند.  در این مورد می‌توان به بسته بندی لبنیات مانند بسته بندی شیر و بسته بندی دوغ روزانه اشاره کرد که احتمالاً هر روز با آنها سر و کار دارید. در برخی موارد هم از دبه‌های پلاستیکی و بطری‌ها برای بسته بندی مایعات استفاده می‌شود که موضوع بحث ما در این مطلب نیست.

 

توجه به ویسکوزیته و غلظت مایعات

 

به طور کلی میزان ویسکوزیته و غلظت مایعات تأثیر زیادی در انتخاب و روش بسته بندی آنها دارد. این موضوع نشان می‌دهد که حجم ، ویسکوزیته و غلظت مایع مورد نظر در انتخاب ما تاثیر گذار است. اصولاً قانون کلی در بسته بندی آنها به این صورت است که هر چه غلظت بالاتر می‌رود لازم است که از بسته بندی محکم‌تری استفاده شود.

اگر به این مایعات با غلظت و ویسکوزیته متفاوت در بازار و در فروشگاه‌ها توجه کرده باشید می‌بینید که برای بسته بندیهای آنها الگوهای خاصی وجود دارد که معمولاً در آن‌ها تکرار می‌شود. به طور کلی برای عسل و سایر مایعات مشابه آن مانند ارده خرما و شیره خرما از بطری استفاده می‌شود. این در حالی است که در بسته بندی مایعات رقیق‌تر مانند شیر و دوغ و آبمیوه از پاکت‌های پلاستیکی و مقوایی استفاده می‌شود.

تأثیر دمای مایع بر بسته بندی

 

احتمالاً بارها این توصیه را شنیده‌اید که از نوشیدن نوشیدنی‌های داغ در داخل لیوان‌های یکبار مصرف پلی استایرن خودداری کنید. این یعنی گرمای نوشیدنی‌های داغ باعث واکنش پذیری ماده اولیه بسته‌بندی شده و در نتیجه برای سلامتی فرد مضر است. همین قانون در مورد بسته بندی همه ی مایعات وجود دارد و شرکت‌ها سعی می‌کند که دمای مایع و سایر ویژگی‌ها و مشخصات آن را در نظر بگیرند و ببینند که آیا بر روی بسته بندی تأثیر دارد یا خیر.

در حالت کلی روال کار به این صورت است که نوشیدنی‌هایی که به هنگام بسته بندی داغ هستند یا احتمالاً مصرف کننده نیاز به گرم کردن آنها دارد در پاکت‌های پلاستیکی نگهداری نمی‌شوند. همچنین کارشناسان بخش فنی تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلفی بر روی ساختار بسته بندی و ترکیبات شیمیایی مایع مورد نظر انجام می‌دهند تا از این طریق از واکنش پذیری ماده بسته بندی با مایع مورد نظر جلوگیری کرده و مشکلات بعدی آن را از بین ببرند.

 

اهمیت اندازه بسته بندی

 

اگر توجه کرده باشید ضخامت پاکت آب میوه‌ها با توجه به اندازه آنها متفاوت است. همچنین سعی می‌شود که در بسته بندی آنها از الگوهای تکراری و استاندارد استفاده شود که نیازی به اندازه گیری مجدد حجم مایعات نباشد. دستگاه‌های بسته بندی مایعات و پرکن پمپ آنها با این الگو طراحی شده‌اند.

البته اندازه پاکت یا بطری از لحاظ زیبایی هم به کیفیت محصول کمک می‌کند و شرکت‌ها سعی می‌کنند از روش‌هایی استفاده کنند که بالاترین استاندارد ممکن را در اختیار آنها قرار دهد. در ضمن برای این بسته‌بندی‌ها هر شرکت الگوی خاص خود را دارد که با توجه به نوع دستگاه بسته بندی مشخص می‌شود.

به عنوان نتیجه گیری این مطلب لازم به ذکر است که فرآیند بسته بندی  مایعات تأثیر مهمی بر حفظ کیفیت و همچنین میزان بازاریابی و فروش آنها دارد. بنابراین انتخاب یک دستگاه مناسب و استاندارد این فرصت را به تولیدکنندگان می‌دهد که محصولاتی با کیفیت بالاتر و رقابتی‌تر به مشتریان خود بفروشند. از بخش  ارتباط با ما کمک بگیرید و سؤالات خود را از کارشناسان طرسام بپرسید تا در انتخاب دستگاه موفق باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

47 − 41 =