نکاتی که در مورد خرید دستگاه ترموفرمینگ باید بدانید

نکاتی که در مورد خرید دستگاه ترموفرمینگ باید بدانید

دستگاه ترموفرمینگ را بیشتر بشناسیم

همانطور که میدانید بسته بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد . علم طراحی و بسته بندی علم ، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری ، انبارش ، انتقال و توزیع ، ذخیره ، فروش و استفاده از آن است به گونه ای که از سویی کمترین آزاریا صدمه در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد گردد .
بسته بندی شامل مراحل طراحی ، ارزیابی و تولید بسته ها می باشد . بسته بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است به طوری که ما در تمام اطراف خود آن را مشاهده میکنیم از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیکی مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته بندی مرتبط هستند . وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از محصول است . بسته بندی با برچسب های استاندارد این امکان را به ما می دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قراردارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است برای این نوع بسته بندی ها ماشین آلات با تکنولوژی های مختلفی در سطح دنیا تولید گردیده است یکی از این ماشین آلات پیشرفته دستگاه ترموفرمینگ می باشد که در مطالب زیر به شرح آن می پردازیم .
دستگاه بسته بندی تمام اتوماتیک ترموفرمینگ میتواند با استفاده از ورق های پلاستیکی نرم و سخت ظرفی را مطابق خواسته شما ساخته و محصول را در داخل آن بسته بندی نماید . همچنین از این دستگاه جهت بسته بندی دارو و تجهیزات پزشکی به صورت کاملا بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد . این دستگاه راه حلی بسیار مناسب برای ایجاد بسته بندی جذاب و بهداشتی با کیفیت بالا در اشکال زیبا را برای شرکتهایی که به دنبال روش کار منحصر بفرد هستند ، فراهم می نماید.

نکاتی که در خصوص خرید دستگاه ترموفرمینگ باید بدانید 

یکی از دستگاههایی که طی این چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته ، دستگاه ترموفرمینگ می باشد .چون راه اندازی کسب و کار با تیراژ بالا با استفاده از این دستگاه بسیار راحت و کارآمد میباشد .اما علت اینکه بیشتر تولید کنندگان راغب به استفاده از این دستگاه در بخش تولیدات خود هستند بی دردسربودن آن برای تکنسینها و اپراتورها و کیفیت محصولات تولیدی آن میباشد . هر شخص با هر سطح مهارت و توان علمی با یک آموزش مختصر میتواند با دستگاه تولید نماید . آشنایی با اصول اولیه کارکرد دستگاه و نحوه قراردادن مواد اولیه درون آن ، مهمترین مهارتی است که یک فرد به هنگام استفاده از این دستگاهها باید داشته باشد .
اما نکته مهمتری که در این بین وجود دارد این است که تعداد افراد آشنا با این دستگاهها بسیار کم است و به همین دلیل فرآیند خرید و انتخاب دستگاه برای آنها کمی پیچیده است . در این مقاله سعی بر این نمودیم برای کمک به شما در این زمینه چند نکته در خصوص معرفی این دستگاه از لحاظ عملکرد و مزایای آن در اختیار شما قرار دهیم تا با این نوع دستگاهها بیشتر آشنا شوید .

نکات خرید دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه ترموفرمینگ همانطور که در شکل فوق نشان داده شده است عملکرد آن به صورت افقی است یعنی فرآیند تولید در یک مسیر افقی صورت میگیرد و اپراتور تسلط بهتری نسبت به روند کار دارد .لذا توجه به اندازه دستگاه و تناسب بین آن و محلی که قرار است در آنجا مستقر گردد مهم است . این موضوع از دو جهت اهمیت دارد .در وهله اول :هرچه اندازه دستگاه بزرگتر باشد ، قابلیت های بیشتری در آن گنجانده شده و این باعث میشود که آمار تولید  در یک دوره زمانی مشخص افزایش یابد از طرف دیگر اندازه بزرگ دستگاه برای کارگاههای بزرگتر بهتر است و این باعث میشود که فرد به نیروی انسانی بیشتری نیاز داشته باشد .به عنوان مثال یک دستگاه ترموفرمینگ به صورت میانگین به طول 5 متر ، عرض 2.2 و ارتفاع 1.90 متر میباشد که بنا به نوع محصول طول این دستگاه تا 7 متر نیز وجود دارد . اندازه سالن تولیدی باید با توجه به این ابعاد و با در نظر گرفتن تعداد اپراتورهای حاضر در محل ، ادوات لازمه برای جابه جایی محصول و مرحله های بعدی بسته بندی در نظر گرفته شود .

 

نمونه هایی از محصولات تولید شده با دستگاه ترموفرمینگ را در عکس زیر مشاهده می کنید

نمونه محصولات ترموفرمینگ

شرح عملکرد دستگاه ترموفرمینگ 

روش کار دستگاههای ترموفرمینگ یک نوع شکل دهی ثانویه است که توسط یکسری فرآیندها ورق های پلاستیکی بر اساس قالبی که طراحی شده شکل میگیرند . متداول ترین مواد اولیه ای که در این دستگاه استفاده می شود PVC، PET، PS و… می باشد که در ضخامتها و رنگهای مختلف توسط تولید کنندگان عرضه میگردد . بیشتر این مواد ترموپلاستها به صورت تک لایه و یا چند لایه هستند که باید قابلیت ترمو و فرم گیری را داشته باشند .
در دستگاه ترموفرمینگ ابتدا فیلم یا ورق ترموپلاست تا دمایی که نرم و شکل پذیر شود حرارت میبیند سپس در داخل قالب فرم این ورق شکل حفره قالب را به خود میگیرد . در این قالب در اصلاح هوای به دام افتاده خارج و با ایجاد خلاء مواد وارد قالب شده و در نهایت با ایجاد فشار هوا جزئیات ظرف شکل میگیرد .

 

قالب ترموفرمینگ

پس از فرم گیری بسته به نیاز ، سیستمی برای جاگذاری اتوماتیک و یا دستی محصول در داخل ظرف در نظر گرفته میشود . سپس ظرف وارد قسمت سیل میگردد . روکش و یا فیلم درب که بر روی ظرف دوخته میشود معمولا از جنس آلومینیوم یا پلیمر متالایز و یا از جنسی انتخاب می گردد که قابلیت دوخت حرارتی به فیلم ظرف را داشته باشد .
لازم به ذکر است در حین عملیات سیل امکان وکیوم هوا و تزریق گاز بی اثر به داخل ظرف امکان پذیر میباشد و در نهایت نیز با برش خوردن ظرف از ورق جدا شده و توسط نوار نقاله از دستگاه خارج میگردد . برش ظرف هم میتواند به صورت یک تکه و هم به صورت برش دو مرحله ای (طولی و عرضی)انجام شود که بسته به انتخاب یکی از این دو روش بر روی دستگاه اجراء میشود .
دستگاه ترموفرمینگ اتوماتیک را میتوان به عنوان جایگزینی برای قالب گیری تزریقی ظرف دهانه باز استفاده کرد در این روش از وسایل مکانیکی ، خلاء یا فشار و یا ترکیب آنها برای شکل دهی به پلاستیک استفاده میشود .
نکته : برای ضخامت ورق پلاستیک کمتر از 1.5 میلیمتر از روش ترموفرمینگ و برای ضخامتهای بیشتر از روش قالبگیری تزریقی استفاده می گردد . البته ورق های ضخیم تر از 3 میلیمتر هم در فرآیند ترموفرمینگ تولید میشوند ولی فرآیند آن با آنچه توضیح داده شد تقاوت هایی دارد .

راندمان دستگاه 

راندمان دستگاه موضوع مهمی است که به صورت تولید یک محصول در واحد زمان مثلا ساعت مشخص میشود . اصولا دستگاههای ترموفرمینگ بر مبنای شکل دهی بر روی یک فیلم نازک کار میکنند که در اثر حرارت و خلاء باعث شکل دهی این ورقه نازک می شوند . مدت زمانی که دستگاه برای شکل دهی تعداد مشخصی از این ورقه ها صرف میکند به عنوان راندمان یا بازدهی دستگاه معرفی میشود که در اصطلاح به آن شات می گویند و به زبان ساده تر هر بار که قالب ظرف را شکل میدهد به آن شات می گویند .این شات یا راندمان با توجه به ضخامت فیلم ، ابعاد قالب و همچنین عمق مکش دستگاه قابل تغییر است .
به عنوان مثال شما یک ظرف دارید که قرار است 250 گرم محصول داخل آن قرار داده شود قالبی که برای آن طراحی شده 8 کویته (حفره) است دستگاه نیز در هر دقیقه با این شرایط 12 شات به شما تحویل میده بنابراین با توجه به مقادیر فوق راندمان دستگاه در هر ساعت 5760 ظرف میباشد .
اما اگر با همین شرایط بخواهید بنا به نوع محصولات عمل واکیوم و تزریق گاز نیز برای ماندگاری محصول صورت بگیرد تعداد شات در هر دقیقه به 8 عدد میرسد پس راندمان دستگاه با این شرایط به 3840 ظرف در ساعت میرسد .
بنابراین ابعاد ظرف ، نوع محصول ، ضخامت و نوع فیلم ، واکیوم و تزریق گاز ، پرکن اتوماتیک و یا دستی همگی مواردی هستند که در راندمان دستگاه تاثیر دارند .

چگونه دستگاه ترموفرمینگ بخریم 

 

دستگاه ترموفرمینگ دارای آپشنهای مختلفی براساس نوع محصول تولیدی میباشد لذا زمانی که تصمیم گرفتید از این دستگاه خریداری نمایید باید ابتدا موارد را برای خود مشخص و تعیین نمائیدتا زمانی که به سازنده مراجعه نمودید بتوانید انتظارات خود را مطرح نمایید این موارد عبارتند از :
1- تیراژ تولیدی شما چقدر است ؟
2- چه نوع ظرفی برای محصول شما مناسبتر است ؟
3- چه نوع مواد اولیه ای را برای ساخت ظرف انتخاب کرده اید ؟
4- آیا با این دستگاه فقط یک نوع ظرف میخواهید تولید کنید یا خیر ؟
5- آیا ظرف شما برای اوزان مختلف نیاز به تنظیم ارتفاعی دارد ؟
6- آیا محصول را در داخل ظرف به صورت اتوماتیک میخواهید قرار دهید ؟
7- آیا فاصله تعیین شده برای محلی که محصول در داخل ظرف قرار میگیرد برایتان کافیست ؟
8- آیای محصول شما در صورت برخورد با فلزات خورندگی ایجاد میکند ؟
9- آیا محصول شما قبل از اینکه داخل ظرف قرار بگیرد باید شرایط خاصی برای آن ایجاد نمود ؟
10-آیا محلی که قرار است دستگاه در آنجا استقرار شود دارای شرایط آب و هوایی خاصی میباشد ؟
11-آیا محصول شما شرایط ماندگاری خاصی را در داخل ظرف دارد ؟
12-آیا تصمیم دارید تبلیغات خود را بر روی فیلم درب حک نمایید ؟
و …..
تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی در زمان طراحی محصولات جدید موضوعات مختلفی را مد نظر قرار می دهند که عبارتند از :
1-کارکرد و راه اندازی آن مانند گوشی موبایل برای هر فردی با یک آموزش کوتاه مدت امکان پذیر باشد و نیاز به تخصص حرفه ای و خاصی نداشته باشد .
2-تعمیرات و سرویس کاری راحت و آسان آن برای تکنسین مربوطه (یعنی باز و بسته نمودن یک قسمت از دستگاه برای سرویس کاری براحتی و در کمترین زمان ممکنه صورت پذیرد )
3-اصول ایمنی GMP برای کلیه قسمتهای دستگاه لحاظ میگردد تا اپراتور با خاطری آسوده با دستگاه کار کند .
4- ایجاد شرایط ایده آل برای دستگاه جهت بهره وری بیشتر از دستگاه و خارج نمودن آن از حالت تک بعدی…
5-استفاده از مواد اولیه و اقلام استاندارد با کیفیت با در نظر گرفتن شرایط محیط کار تولید کننده و دسترسی راحتتر برای تهیه اقلام مصرفی (استفاده از اقلامی که هر زمان به بازار مراجعه شد در بازار موجود باشد و جهت تهیه آن با دردسر مواجه نشویم )
مطالبی که در این مبحث شرح داده شد در سطح شناخت دستگاه ترموفرمینگ می باشد جهت آشنایی کامل کارشناسان ما آماده ارائه اطلاعات کاملتر می باشند .

در ادامه شما را به خواندن و مشاهده مابقی مطالب دعوت می کنیم، با ما همراه باشید :

فروش دستگاه ترموفرمینگ

دستگاه کارتونینگ قرص

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1